Ce s-a negociat, care sunt perioadele de tranzitie, clauzele si rezultatele / Comisarul pentru extindere nu exclude varianta 2008 / Chris Davies se impotriveste aderarii Romaniei / Nastase isi asuma 'reusita' negocierilor

Incheierea negocierilor: concret

Ce s-a negociat pe capitole, care sunt perioadele de tranzitie, clauzele si rezultatele.

Romania a finalizat negocierile de aderare, prin inchiderea ultimelor doua capitole: Concurenta si Justitie si afaceri interne

Romania a finalizat, din punct de vedere tehnic, negocierile de aderare la Uniunea Europeana, prin inchiderea ultimelor doua capitole: Concurenta si Justitie si afaceri interne. Inchiderea celor doua capitole a avut loc cu prilejul conferintei de aderare Romania-UE care a avut loc la Bruxelles, in seara zilei de 8 decembrie 2004. Delegatia romana a fost condusa de dl. Vasile Puscas, Ministru Delegat, Negociator ªef cu UE.

Capitolul 6 -Concurenta

La capitolul 6 - Concurenta, Romania a negociat aspecte legate de ajutoarele de stat, sectorul siderurgic si capacitatea de a aplica legislatia in domeniu.

Prin aceste negocieri, Romania a dovedit ca a inceput deja si va continua sa aplice regulile comunitare privind ajutoarele de stat. Politica Uniunii Europene este de a nu acorda ajutoare de stat care pot favoriza anumite companii in detrimentul altora, distorsionand mediul concurential. Atunci cand acestea sunt acordate, trebuie sa fie limitate in timp si intensitate, sa fie acordate doar pentru anumite domenii, pe  baza unor planuri de afaceri si numai cu avizul autoritatii de concurenta (in Uniunea Europeana, aceasta autoritate este Comisia, iar in Romania, Consiliul Concurentei).

Ajutoarele permise de acquis sunt: ajutor pentru dezvoltare regionala; ajutor pentru protectia mediului inconjurator; ajutor pentru salvare si restructurare; pentru instruirea angajatilor si pentru ocuparea fortei de munca; ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii; pentru cercetare si dezvoltare; pentru proiecte mari de investitii in conditiile prevazute in Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii; sub forma garantiilor in conditiile prevazute in Instructiunile privind ajutorul de stat acordat sub forma garantiilor; ajutor cu respectarea dispozitiilor Instructiunilor privind ajutorul de stat si capitalul de risc; ajutor cu respectarea dispozitiilor Instructiunilor privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile publice.

Pentru siderurgie, si industria carbonifera, sectorul fibrelor sintetice, industria auto si industria constructiilor navale, se aplica reguli mai restrictive decat cele aplicabile la nivelul altor industrii. In general, ajutoarele acordate pentru investitii care conduc la cresterea capacitatilor sunt sever limitate sau chiar interzise. In unele cazuri, ajutorul este permis numai daca va conduce la reducerea capacitatilor. In agricultura, pescuit si piscicultua, se aplica alte reguli, reglementate de Politica Agricola Comuna si Politica in domeniul pescuitului.

Legislatia in domeniul anti-trust se refera la crearea de conditii egale pe piata pentru toti agentii economici, prin combaterea monopolizarii anumitor piete de catre societati care incheie intre ele acorduri protectioniste - acorduri restrictive si fuziuni, prin prevenirea exploatarii puterii economice a unor societati in defavoarea altora (abuzul de pozitie dominanta). In acest fel, interesele consumatorilor sunt protejate fata de potentialele practici discretionare ce pot aparea pe piata. Aplicarea acestei legslatii este realizata tot de Consiliul Concurentei. Romania s-a angajat sa aplice acquisul comunitar, sa instruiasca expertii Consiliului Concurentei, sa dezvolte capacitatea administrativa a acestei institutii, sa monitorizeze acordarea autoarelor de stat, sa realizeze investigatii din oficiu etc.

Perioade de tranzitie obtinute in negocieri:

De asemenea, in negocieri s-au obtinut trei perioade de tranzitie: doua pentru zonele libere si defavorizate si una pentru restructurarea sistemului siderurgic. Pentru zonele defavorizate, s-a obtinut posibilitatea de a mentine exceptarea de la plata impozitului pe profit care a fost acordata agentilor economici ce au obtinut certificatul de investitor in zona defavorizata pana la 1 iulie 2003, in baza OUG 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, in conditiile respectarii limitarilor impuse de ajutorul de stat pentru investitii regionale. Perioada de tranzitie a fost solicitata pentru intreaga perioada de existenta a zonelor defavorizate:

- Pentru 3 zone defavorizate pana la 31 decembrie 2008;

- Pentru 22 zone defavorizate pana la 31 decembrie 2009;

- Pentru 3 zone defavorizate pana la 31 decembrie 2010.

Pentru zonele libere, s-a obtinut o perioada de tranzitie de 5 ani, pana la 31 decembrie 2011 privind exceptarea de la plata redeventei datorata administratiei zonelor libere, pentru agentii economici care opereaza in zone libere si care au incheiat contracte comerciale cu administratia zonelor libere inainte de 1 iulie 2002, in baza Legii 84/1992 privind regimul zonelor libere. Aceste ajutoare de stat vor trebui acordate in limita ajutorului de stat pentru investitii regionale.

"Am negociat aceste perioade de tranzitie pentru a da posibilitatea   companiilor care activeaza in aceste zone sa se dezvolte, contribuind, astfel, la reducerea decalajelor fata de restul regiunilor tarii. Oricum, ajutoarele de stat acordate vor trebuie sa respecte criteriile comunitare privind ajutoarele de stat pentru dezvoltare regionala(intensitate de maximum 50% pentru intreprinderile mari si 65% pentru cele mici si mijloci). De aceste perioade de tranzitie vor beneficia cateva sute de companii si, implicit, mii de angajati. De asemenea, am obtinut ca, pentru zonele defavorizate sa nu fie luate in calculul intensitatii ajutoarele de stat acordate intre 2 octombrie 1998 (momentul intrarii in vigoare a OUG 24/1998 privind zonele defavorizate) si 2 ianuarie 2003 (momentul intrarii in vigoare a Regulamentului Consiliului Concurentei privind ajutorul de stat regional). Pentru zonele libere, ajutoarele acordate intre 30 iulie 1992 (momentul intrarii in vigoare a Legii 84/1992 privind zonele libere) si 2 ianuarie 2003 (momentul intrarii in vigoare a Regulamentului Consiliului Concurentei privind ajutorul de stat regional) nu vor fi, de asemenea, luate in calculul intensitatii finale", a precizat Vasile Puscas, Ministru Delegat, Negociator ªef cu UE.

De asemenea, s-a obtinut o perioada de restructurare a industriei siderurgice pana la sfarsitul anului 2008.

"In ceea ce priveste negocierile pentru siderurgie, acestea au fost foarte dure, iar rezultatele pot fi considerate bune. Ajutoarele de stat pt restructurarea sectorului siderurgic se acorda in mod exceptional, doar pana cand companiile devin viabile. Perioada de restructurare a sectorului (1993-2008) este mai mare decat cea agreata in contextul negocierilor de aderare ale Republicii Cehe si Poloniei (1997-2006)", a aratat dl. Puscas.

Capitolul 24 - Justitie si afaceri interne

Romania a inchis provizoriu capitolul de negociere 24 - Justitie si afaceri interne in cadrul conferintei de aderare Romania-UE care a avut loc in data de 8 decembrie 2004, la Bruxelles.

Negocierile pentru acest capitol au durat 2 ani si 7 luni si s-au referit la reforma justitiei, lupta impotriva crimei organizate si coruptiei, controlul la frontiera, migratia ilegala, traficul cu droguri, spalarea banilor, cooperarea in domeniul politienesc si judiciar, protectia datelor.

Romania trebuie sa participe activ la crearea si dezvoltarea unui spatiu de libertate, securitate si justitie. De asemenea, rolul Romaniei este esential, avand in vedere ca va deveni frontiera externa a UE.  Pentru finalizarea negocierilor la acest capitol, Romania a demonstat progrese semnificative si s-a angajat sa continue: reforma sistemului judiciar, securizarea frontierelor Romaniei, combaterea fraudei si coruptiei, a  reformei fortelor de politie, combaterea criminalitatii organizate, cooperarea judiciara, azil, migratie, protectia datelor, politica de vize, lupta impotriva terorismului, a traficului de drogurilor si fiinte umane, cooperare vamala. Intarirea capacitatii administrative si intarirea cooperarii inter-institutionale si internationale sunt elemente esentiale pentru asigurarea pregatirii corespunzatoare.

Romania s-a angajat ca va transmite semestrial incepand cu 1 iunie 2005, rapoarte detaliate privind progresele care se vor inregistra in toate domeniile acoperite de acest capitol. De asemenea, in anumite domenii (combaterea coruptiei, Schengen, droguri, etc) anual vor fi transmise rapoarte separate.

"Finalizarea negocierilor de aderare la acest capitol, unul dintre cele mai dificile, se datoreaza faptului ca am inceput deja implementarea reformei in justitie, a luptei impotriva coruptiei, securizarea frontierelor etc. Negocierile au fost dificile si de durata, au necesitat transmiterea a mii de pagini de documente (ultimul document de pozitie a avut cca 3000 de pagini). A fost modificata Constitutia, a fost adoptat pachetul legislativ de reforma a justitiei si s-a trecut la aplicarea lui. Transferarea atributiilor privind cariera magistratilor de la Ministerului Justitiei la CSM, organizarea primelor alegeri pentru Consiliul Superior al Magistraturii in calendarul prevazut, crearea de tribunale specializate si instruirea magistratilor privind acquis-ul comunitar sunt tot atatea elemente care ne-au sprijinit in finalizarea negocierilor pentru acest capitol. De asemenea, in ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei, s-a creat cadrul legislativ si institutional de implementare si s-au obtinut deja rezultate.  Romania se preocupa de securizarea frontierelor, prin realizarea unui sistem de management integrat al frontierei, conform Planului de Actiune Schengen.  Eforturile de pregatire in toate domeniile nu se vor opri odata cu finalizarea negocierilor, mai mult acestea vor continua accelerat. Finalizarea negocierilor este un pas important si reprezinta o etapa in efortul de reformare a acestor domenii in Romania.

Trebuie sa intelegem ca nu facem aceste eforturi si nu luam aceste masuri pentru ca ne cere Uniunea Europeana, ci pentru ca este in interesul nostru, in primul rand, sa avem un sistem judiciar credibil, eficient si independent, sa luptam impotriva coruptiei, sa ne securizam frontierele astfel incat sa reducem traficul de arme, droguri, fiinte umane sau amenintarea terorista. S-ar putea spune ca aplicarea acestor masuri apartin costurilor aderarii, insa sunt costuri ale functionarii statului de drept si participarii Romaniei la sistemul de libertate, securitate si justitie europeana. Aderarea la UE nu face decat sa accelereze pregatirea noastra pentru un sistem judiciar eficient si credibil, capabil sa aplice legislatia comunitara, pentru frontiere mai sigure, o politie mai apropiata de nevoile cetateanului, sa luptam impotriva terorismului, a traficului cu fiinte umane, droguri, arme etc.".

Clauzele de salvgardare:

Atat la capitolul Concurenta, cat si la Justitie si afaceri interne, Comisia Europeana poate recomanda Consiliului UE amanarea datei aderarii Romaniei cu un an, pana in ianuarie 2008, daca exista dovada clara a unui risc serios ca Romania nu indeplineste cerintele de aderare pana la 1 ianuarie 2007, in anumite domenii importante. Statele membre pot, cu majoritate calificata (majoritatea statelor din Consiliu, cu 72,27% din voturi, reprezentand cel putin 62% din populatia Uniunii) aproba recomandarea.

Activarea acestei clauze ar putea  fi determinata de disfunctionalitati in urmatoarele domenii:

La Justitie si Afaceri Interne:

- securizarea frontierelor

- continuarea reformei sistemului judiciar

- combaterea coruptiei

- cooperarea politieneasca

- combaterea criminalitatii organizate
 

La Concurenta:

- Controlul efectiv de catre Consiliul Concurentei a oricarui potential ajutor de stat

- Intarirea aplicarii legislatiei (enforcement record) atat in domeniul anti-trust cat si al ajutorului de stat

- Transmiterea la Comisie pana la mujlocul lunii decembrie a Strategiei de restructurare a sectorului siderurgic si a Planurilor de viabilitate revizuite in concordanta cu cerintele Protocolului 2 al Acordului European;

- Intarirea capacitatii administrative a Consiliului Concurentei (resurse financiare si umane)

"Statele membre au simtit nevoia sa se asigure ca Romania se va pregati temeinic pentru a deveni membru al Uniunii Europene si va lua toate masurile in ceea ce priveste domeniul concurentei si al justitiei si afacerilor europene. Am inceput mai tarziu reforma in domeniul concurentei, al justitiei sau al luptei impotriva coruptiei  si este nevoie de un timp mai indelungat de monitorizare pentru ca statele membre sa se convinga ca am facut tot ce este necesar pentru a intra bine pregatiti in Uniune in 2007. Aceasta situatie complexa, cumulata cu un anumit context politic, determinat si de situatii precedente, a determinat statele membre sa solicite aplicarea acestei clauze. Pentru Romania, aceasta va presupune o monitorizare stricta, care ne va ajuta sa ne pregatim cat mai bine. Este in interesul Romaniei sa fie foarte bine pregatita cand va adera la Uniunea Europeana, iar aceasta modalitate de lucru cu Comisia Europeana ne va ajuta in demersul nostru. Suntem convinsi ca nu se va ajunge la situatia activarii vreunei clauze de salvgardare", a subliniat dl. Vasile Puscas, Ministru Delegat, Negociator ªef cu UE.

Decizia de la conferinta de aderare la nivel de negociatori sefi va fi confirmata de conferinta la nivel ministerial, din 14 decembrie 2004, urmand ca finalizarea politica a negocierilor sa aiba loc la Consiliul European din 16-17 decembrie 2004.

Sursa: MIE

======================================

Amanarea aderarii pana în 2008 ramane o posibilitate

Comisarul pentru extindere Olli Rehn a declarat ca ar fi preferat ca substanta sa aiba prioritate asupra calendarului, dar a indicat ca guvernele Uniunii Europene au trecut practic peste capul lui decizand miercuri sa încheie tehnic negocierile de aderare cu Romania.
Domnul Rehn a insistat totusi ca amanarea aderarii Romaniei pana în 2008 ramane o posibilitate serioasa.

Comisarul european a vorbit joi dimineata despre filmul ultimelor zile de negocieri cu un grup de corespondenti de la Bruxelles, printre care si Ana Maria Bota, de la BBC

------------

Spre deosebite de predecesorul sau Guenter Verheugen, adesea impetuos, Olli Rehn prefera sa faca lucrurile temeinic si ordonat. Or, modul în care cele 25 de state membre ale Uniunii Europene au închis aseara negocierile cu Romania nu pare sa corespunda întru-totul acestei viziuni.

L-am întrebat daca e multumit de momentul ales, cu numai cateva zile înainte de al doilea tur al alegerilor prezidentiale din Romania.

Filmul ultimelor zile

"As fi preferat sa insist asupra substantei, mai curand decat asupra calendarului prestabilit, dar tarile membre erau dispuse sa încheie oricum negocierile pana la summitul european de saptamana viitoare" a spus domnul Rehn.

"In aceste conditii", mi-a spus el, "presedintele comisiei Jose Manuel Barroso si premierul olandez Jan Peter Balkenende, care detine presedintia Uniunii, s-au întalnit saptamana trecuta pentru a vedea cum sa procedeze cu ultimele doua capitole din negocierile cu Romania, si anume concurenta si justitie si afaceri interne".

"Noul comisar pentru concurenta, Neelie Kroes, cat si predecesorul sau Mario Monti, s-au aratat însa foarte critici fata de regimul subventiilor de stat în Romania si aplicarea sa practica" a spus Olli Rehn.

"Era foarte dificil sa gasim un caz în care regulile privind subventiile erau aplicate corect", mi-a spus domnul Rehn, si de aceea, acum 10 zile, comisia n-a putut recomanda statelor membre închiderea negocierilor cu Romania la acest capitol".

"In mod expres am facut aceasta propunere dupa primul tur al alegerilor din Romania ca sa nu intervenim în procesul electoral", mi-a spus Olli Rehn, "dar decizia de aseara (miercuri n.r.) a fost luata de guvernele Uniunii indiferent de calendarul electoral romanesc".

"Guvernele", a precizat el, "au dreptul sa încheie negocierile de aderare si fara asentimentul Comisiei Europene, si dupa mai multe discutii la nivelul ambasadorilor, majoritatea erau gata sa faca acest pas".

Marja de manevra a Comisiei era acum redusa

"Comisia Europeana avea doua posibilitati", potrivit lui Olli Rehn, "fie sa se spele pe maini si sa lase statele membre sa faca ce vor, fie sa ofere o solutie mai buna, un fel de cvadratura a cercului, si am ales aceasta cale printr-un mecanism de monitorizare mai constrangator, care fusese cerut de mai multe state".

Finlanda a insistat asupra unui asemenea mecanism pana la ultima clipa, si poate nu e întamplator ca Olli Rehn însusi e finlandez. El trage si anumite învataminte pentru continuarea procesului de extindere.

"O lectie cheie este ca nu trebuie sa stabilim termene limita pentru aderare fara sa stim ca le putem respecta prin realizari substantiale, concrete", subliniaza domnul Rehn.

"O alta lectie este sa stabilim obiective mai clare pentru închiderea negocierilor. Romania a ramas în urma calendarului stabilit atat la capitolul concurenta cat si la cel privind justitia si afacerile interne", spune comisarul, "dar liderii europeni îsi luasera deja anumite angajamente, în timp ce noua Comisia Europeana se afla doar în primele saptamani ale activitatii sale, deci o perioada de tatonare".

De acum înainte, domnul Rehn se va ocupa atent de monitorizarea Romaniei, inclusiv în cele 11 puncte sensibile care pot duce la amanarea aderarii cu an, prin votul cu majoritate calificata al statelor membre.

Crede el ca aceasta clauza va fi activata vreodata?

"Este o posibilitate serioasa si e o posibilitate credibila", mi-a declarat comisarul pentru extindere.

Discutia privind concurenta si justitia si afacerile interne a fost foarte critica, deci si statele membre urmaresc cu atentie aceste aspecte. Este un mecanism credibil care ar trebui sa functioneze ca un stimulent foarte puternic pentru ca romanii sa faca toate eforturile necesare pentru a finaliza reformele în aceste capitole.

Olli Rehn se arata mult mai optimist fata de Bulgaria, unde amanarea aderarii se poate face doar prin votul unanim al statelor membre, deci practic niciodata.

"Bulgaria mai are înca multe de facut", conchide domnul Rehn, dar 2007 e la orizont.

Sursa: BBC

======================================

Parlamentarul european Chris Davies se impotriveste aderarii Romaniei la UE

Intr-o scrisoare deschisa publicata in editia de astazi a cotidianului Times, liderul grupului parlamentar liberal-democrat din Marea Britanie, Chris Davies, sustine ca sprijinul pe care Marea Britanie il acorda autoritatilor de la Bucuresti pentru ca pe 17 decembrie, sefii statelor Uniunii sa invite oficial Romania sa se alature tarilor membre, ar putea fi considerat o greseala.

Chris Davies reaminteste ca raportul de tara al Comisiei Europene vorbeste despre coruptia raspandita, despre lipsa de independenta a presei, dar si despre presiunile asupra justitiei sau folosirea ordonatelor de urgenta pentru evitarea dezbaterilor parlamentare.

In plus, parlamentarul european aminteste si de neregulile inregistrate la alegerile din 28 noiembrie.

Chris Davies crede ca, pentru ca Romania sa devina o democratie moderna, e nevoie de o supraveghere atenta a modului in care autoritatile de la Bucuresti isi respecta angajamentele.

Evenimentele din Ucraina si disputa pe tema aderarii Turciei la Uniunea Europeana au trecut in planul doi problemele Romaniei, despre care Chris Davies spune "s-ar putea dovedi un mar putred pentru Europa".

Parlamentarul european e de parere ca pentru ca si Romania sa urmeze modelul altor foste state comuniste care s-au transformat in democratii moderne, e nevoie de o supraveghere atenta a modului in care autoritatile de la Bucuresti isi respecta angajamentele.

Sursa: BBC

Scrisoarea completa europarlamentarului, aparuta in Times pe 9 decembrie 2004

From Mr Chris Davies, MEP for North West Region (Liberal Democrat)
 
Sir, EU leaders at the European Council on December 17 are expected to signal that Romania can become a full member of the EU in little more than two years' time. Britain will be amongst those arguing most passionately for this decision. It may prove a terrible error.

The European Commission's strategy paper of October 6 made clear that corruption in Romania remains serious and widespread. Media independence is not guaranteed. The judicial system is not independent. Emergency ordinances are used to circumvent the parliamentary process.
 
To this catalogue of woes must now be added concern about widespread electoral fraud in the parliamentary elections of November 28.

Events in Ukraine and the prospect of EU accession negotiations with Turkey have distracted media attention from consideration of these matters. This is a tragedy. If Romania is to modernise and comply with the best of EU values, pressure for change must be intensified.

The European Union has been successful to date in helping to make bad apples wholesome. Former dictatorships and communist regimes have been transformed into modern democracies. But, with enforcement mechanisms weak, there is nothing certain about this process.

Romania may prove to be one bad apple too many.

Yours faithfully,
CHRIS DAVIES,
(Leader, British Liberal Democrat MEPs; Alliance of Liberals and Democrats for Europe),
European Parliament,
Rue Wiertz, B-1047 Brussels.
cdaviesmep@europarl.eu.int
December 8.

Sursa: Times

[EurActiv]
 

======================================

BBC World:

He [Mircea Geoana] accepted tough entry terms, arguing it would encourage his government to modernise its administration and economy before the 2007 target date.

The EU wants Romania to overhaul its judicial system, promote industrial competition and root out corruption.

Romania's accession could be delayed by one year if it fails to meet the terms.

The European Commission's conditions for Romania are more stringent than those set for the 10 countries which joined the EU last May.

They are also tougher than those in the deal agreed earlier this year with Bulgaria, which is seen as better prepared for accession in January 2007.

Romanian Finance Minister Mihai Tanasescu told Reuters news agency that the deal with the EU would boost the economy and help attract foreign investors.

====================

Financial Times

But, in a quid pro quo, EU countries have decided to make it easier to delay Romania's entry by 12 months should reforms in either area falter. The country of 21m will be the EU's seventh largest state.

"It is in Romania's interest to be well prepared when joining the EU," said Vasile Puscas, Romania's chief negotiator. "This way of working with the European Commission will be in our benefit." He said Romania was confident that none of the safeguards, such as the delay in entry date, would be activated. [...]

The deal was criticised by Liberal members of the European parliament.

"This is a terrible mistake and risks betraying the EU's fundamental values," said Chris Davies, leader of the British Liberal Democrat MEPs. "Only two months ago, the European Commission itself documented a catalogue of woes in Romania, citing widespread corruption and a worrying lack of media and judicial independence. Following the November 28 parliamentary elections, there were serious allegations of widespread electoral fraud."

But Commission officials argue that the threat to delay Romania's entry date will increase the pressure on the country to carry out its promises on reforms.

Under the previous terms, it would have been practically impossible to delay Romania's entry, because each of the EU's 25 member states could veto such a step. But under the new deal, those veto rights disappear, meaning that Romania would have to find several allies if the Commission and a majority of member states believed it had reneged on its commitments.

"There is still time before accession for Romania to do its homework," said a spokeswoman for Mr Rehn. "Now there is a way to monitor that, which can help to make sure that by the time it enters Romania fulfils all the obligations of a EU state."

=========================================

Adrian Nastase isi asuma 'reusita' negocierilor de aderare
 
Adrian Nastase si Traian Basescu au pareri opuse despre incheierea tehnica a negocierilor de aderare a Romaniei la UE.

Primul ministru Adrian Nastase a facut joi o declaratie mai cuprinzatoare despre incheierea discutiilor tehnice de aderare la Uniunea Europeana.
El a vorbit despre conditiile in care s-a obtinut acest rezultat si de sarcinile care mai trebuie indeplinite pana la aderarea propriu-zisa.

Nastase isi asuma 'reusita'

Adrian Nastase a spus ca decizia de miercuri a ambasadorilor UE reprezinta o reusita a guvernului sau, adaugand ca "Romania, ca tara ce se pregateste sa adere la Uniunea Europeana, are o democratie stabila, are institutii capabile sa isi asume responsabilitatile cerute de partenerii europeni".

Partenerii europeni au lasat insa deschisa posibilitatea amanarii aderarii Romaniei cu pana la un an daca nu indeplineste criteriile UE in mai multe domenii, intre care eradicarea coruptiei, reforma justitiei si subventiile de stat acordate industriei.

Referindu-se la aceste rezerve ale UE si la faptul ca Romaniei i s-au pus conditii mult mai severe decat Bulgariei de inchidere a negocierilor, premierul Nastase a declarat:

"Clauza de salvgardare ce insteste inchiderea acestor negocieri de aderare nu trebuie sa ne ingrijoreze atata vreme cat vom fi seriosi si vom continua cu rigoare munca de modernizare a economiei si societatii romanesti."

Adrian Nastase a tinut sa sublinieze ca unul din ultimele capitole incheiate miercuri dupa negocieri substantiale - capitolul privind concurenta - ar fi fost negociat "cu inversunare" obtinandu-se "unele avantaje pentru economia romaneasca".

Basescu spune ca 'sunt si neajunsuri'

Contracandidatul sau la presedintia Romaniei, Traian Basescu, considera insa ca Romania a obtinut "o clauza de amanare cu un an a integrarii in conditii mult mai proaste decat Bulgaria".

"Aderarea Bulgariei la 1 ianuarie 2007 poate fi blocata cu votul unanim al statelor membre UE, in timp ce amanarea aderarii Romaniei la 1 ianuarie 2007 poate fi blocata cu votul a doar doua treimi din membrii UE."

Traian Basescu a mai declarat la BBC ca "guvernul a vrut sa foloseasca incheierea negocierilor in campanie cu orice pret".

Domnul Basescu a tinut sa sublinieze ca incheierea negocierilor este un lucru bun, dar ca "din pacate pretul acestei prezentari la televiziune - facuta de Adrian Nastase in penultima zi a campaniei electorale - va fi platit de mii de muncitori romani care isi pierd locul de munca."

Sursa: BBC