Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Achizitii publice > Scandal la achizitiile publice: CNSC acuza Guvernul ca a impus firmelor o garantie de buna conduita mult prea mare, fara o analiza de constitutionalitate

Scandal la achizitiile publice: CNSC acuza Guvernul ca a impus firmelor o garantie de buna conduita mult prea mare, fara o analiza de constitutionalitate

Publicat: 21 August 2014 @ 18:33

Scandal la achizitiile publice: CNSC acuza Guvernul ca a impus firmelor o garantie de buna conduita mult prea mare, fara o analiza de constitutionalitate
Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor reproseaza Guvernului Ponta ca a impus firmelor garantia de buna conduita la achizitiile publice fara o analiza privind posibila restrictionare a dreptului constitutional la petitie. CNSC considera si ca garantia este mult prea mare raportat la piata si acuza Guvernul ca l-a consultat prea tarziu.

Modificarea OUG 34/2006 privind achizitiile publice, cu introducerea garantiei de buna conduita, a fost justificata de premierul Victor Ponta si prin faptul ca o serie de proiecte de investitii publice sunt blocate pentru ca firmele contesta rezultatul licitatiei la CNSC, stopand astfel derularea contractului.

Nu s-a facut o analiza daca aceasta garantie si cuantumul ei nu constituie o restrictionare a dreptului la petitie si inclusiv la contestatie. Exista o prevedere in Constitutie conform careia actele administrative-jurisdictionale sunt gratuite si facultative. Chiar daca nu este o taxa, ci o garantie, dar daca pierzi, nu se mai restituie. Curtea Constitutionala va analiza aceste aspecte semnalate si se va pronunta, a declarat pentru EurActiv, Lorand Lehel BODGAN, presedintele Consiliului National al Solutionarii Contestatiilor.

In context, el critica si cuantumul garantiei de buna conduita de 1% din valoarea contractului, pe motiv ca este mult prea mare.

Noi nu avem neaparat o problema cu introducerea acestei garantii, care poate determina operatorul economic sa se gandeasca mai bine daca formuleaza o contestatie. Dar nu suntem de acord cu cuantumul acestei garantii, care este mult prea mare, raportat la natura, obiectul si piata existenta in prezent in Romania. Operatorul economic trebuie sa plateasca taxele la stat, sa nu aiba nicio datorie, garantia de participare, garantia de executie si acum si aceasta garantie de buna conduita. Este foarte greu pentru o firma din Romania sa dispune de un astfel de cash flow. Valoarea contestatiilor nu este atat de mare in Romania - avem aprox 15 % proceduri de achizitii contestate, tinand cont de faptul ca pragurile pentru proceduri sunt mult prea reduse, fata de cele din Directivele europene, a mai spus Lorand Lehel Bogdan.

Totodata, in conditiile in care problema sunt contestatiile nejustificate, CNSC-ul se plange ca a nu a fost consultat de Guvern decat in ultima zi a consultarilor publice, inainte de a fi publicata modificarea legislativa in Monitorul Oficial.

Firmele care contesta rezultatul unei licitatii publice sunt obligate sa constituie o garantie financiara "de buna conduita", reprezentand 1% din valoarea estimata a contractului contestat, dar nu mai mult de 100.000 de euro in cazul contractelor cele mai mari, care va fi retinuta integral in cazul in care contestatia formulata este respinsa.

In data de 30 iunie 2014, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 486/30.06.2014, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51 din 28.06.2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Garantia de buna conduita se constitie de catre operatorul economic inainte de depunerea contestatiei/cererii/plangerii la Consiliu sau in instanta. Garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, pana la data ramanerii definitive a deciziei Consiliului sau hotararii instantei de judecata.

Cuantumul garantiei de buna conduita este de 1% din valoarea estimate de catre autoritatea contractanta in fisa de date a achizitiei publice, dar nu mai mult decat echivalentul in lei a 100.000 euro, la cursul BNR de la data constituirii garantiei.

IMM-urile nu vor beneficia de reducerea cu 50% a cuantumului garantiei de buna conduita, astfel cum beneficiaza in cazul criteriile legate de cifra de afaceri, de garantia pentru participare si de garantia de buna executie.

Garantia de buna conduita este contrara spiritului si ratiunii juridice a Directivelor europene pe care le transpune. Directive europene vorbesc despre trei aspecte prioritare in achizitiile publice:

- necesitatea deschiderii concurentei comunitare in domeniul achizitiilor publice si necesitatea cresterii semnificative a garantiilor privind transparenta si nediscriminarea,
- cresterea eficientei cheltuielilor publice si facilitarea participarii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM-uri) la achizitiile publice,
- statele membre trebuie sa garanteaze aplicarea directivelor in materia achizitiilor publice prin mecanisme eficiente, accesibile si transparente.

Sursa legislatie: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_38023/Garantia-de-buna-conduita-obligatorie-pentru-contestarea-licitatiilor-publice.html

Articol de Ramona Diaconu
Articole legate de acelasi subiect
CNSC dezvolta un soft in care sa inregistreze solutiile contestatiilor la procedurile de achizitii | 21 August 2014


COMENTARII


1. Contestatii
Marian MOCAN (25 August 2014 12:05)

As dori sa intreb daca dl. Lorand Lehel BOGDAN are o situatie concreta a licitatiilor contestate fara rezolutii favorabile. Se stie ca exista firme care si-au facut o afacere din a contesta licitatii. In privinta fondurilor europene este o pierdere pentru toti sa se mearga pe pretul cel mai mic. Banii intrati sunt la vedere si intra in circuitul economic. Un pret foarte mic, propus doar pentru a castiga o licitatie este pagubos pentru toti: beneficiari, furnizori, stat UE, etc
1. RE: Contestatii
catalina (16 Octombrie 2014 15:23)

E cea mai mare aberatie pretul cel mai scazut , in executie lucrari cel putin pretul mic garanteaza "calitatea "
Raspunde
Raspunde
2. contestatii aberante
Cezara Stanculescu (21 August 2014 21:00)

Stimati domni,
Cand va aventurati in astfel de aprecieri, interesul cui il urmariti? Al institutiei sau al utilizarii fondurilor comunitare?
Va dau un exemplu care poate fi verificat (si este doar unul din miile de cazuri):
Compania de apa din N-E -ul tarii s-a chinuit 2 ani sa atribuie un contract de asistenta tehnica pe proiectul de alimentare cu apa. Aceasta consultanta trebuia sa intocmeasca documentatiile de atribuire pentru contractele de lucrari de alimentare cu apa si canalizare, inclusiv proiecte vtehnice, detalii de executie etc.. pai daca am semnat un contract de finantare si astept 2 ani sa semnez un contract de AT, cand mai lansez procedurile de achizitie contracte lucrari care si aceste pot fi contestate la nesfarsit? cand mai execut lucrarile? cand termin proiectul? Asteptam corectii... le finalizam cu bani de la bugetul statului??? adica din banii nostri ai fiecaruia.... poate ar trebui explicat cetatenilor acestei tari ca tergiversam totul doar ptr anumite interese care oricum nu sunt ale lor...
Intre timp, in zona proiectului respectiv sau finalizat proiecte de reabilitari drumuri finantate prin POR, drumuri care acum trebuiesc sparte ca sa introducem conducte.... cui ii este de folos un astfel de haos? cine are de profitat? Nu stiu dar cetatenii acestei tari, ptr care CE aloca aceste fonduri nu....
Raspunde

Parteneri

Sectiune sustinuta de :

Freedom House Logo Logo ISEC steag ue text ue freedom
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut