Comisarul pentru Concurenta Joaquin Almunia a incercat in mod repetat sa ajunga la o decizie in cazul deschis cu privire la motorul de cautare al Google (Google search), dar in continuare raman preocupari majore.

Gigantul tehnologic american este acuzat de CE de pozitie dominanta in cautarea online, de competitie neloiala in piata distincta a serviciilor de comparare de pret, care furnizeaza consumatorilor mai multe optiuni pentru cumparaturile online.

Dupa trei ani de investigatii, comisarul Almunia a anuntat in februarie ca se ajunsese la o anumita varianta a deciziei in cazul Google, pe baza unui nou set de angajamente facute de compania americana.

Gigantul tehnologic american este acuzat de CE de pozitie dominanta in cautarea online, de competitie neloiala in piata distincta a serviciilor de comparare de pret, care furnizeaza consumatorilor mai multe optiuni pentru cumparaturile online.

Dupa trei ani de investigatii, comisarul Almunia a anuntat in februarie ca se ajunsese la o anumita varianta a deciziei in cazul Google, pe baza unui nou set de angajamente facute de compania americana.

Google a dat asigurari ca "de cate ori va promova propriile servicii de cautare pe paginile sale web (ex. produse, hoteluri, restaurante), serviciile principalilor sai trei competitori in aceste segmente vor fi de asemenea afisate intr-un mod in mod clar vizibil pentru consumatori si comparabil felului in care Google isi va posta propriiile servicii" - a aratat CE intr-un comunicat din 5 februarie [press release - en.].

Almunia a spus ca noile angajamente raspund ingrijorarilor Comisiei, facilitand astfel felul in care un acord final va fi agreat cu gigantul american, dupa renuntarea la alte doua propuneri facute anterior de Google.
In martie, in timpul ultimului discurs in Parlamentul European inaintea alegerilor europarlamentare din mai, Almunia nici macar nu a mentionat cazul Google printre cele in curs in timpul mandatului sau. [articol EurActiv.com ].

In ciuda eforturilor de a da asigurari Bruxelles-ului ca investigatia in cazul Google este aproape de final, Almunia are inca de dat raspunsuri.

In timpul audierii comisarului, cativa europarlamentari l-au intrebat in mod specific cu privire la cazul Google, in ciuda omisiunii in discursul initial.

Voci critice au fost auzite chiar si in interiorul CE.

Europarlamentarul Andreas Schwab a spus ca in demersurile CE "cazul Google arata ca avem un fel de naufragiu si in domeniul concurentei". Cazul Google a fost discutat indelung, au fost transmise si intrebari dlui Almunia, a mai spus Schwab.

Context: rol cheie ca poarta de intrare pentru comertul online

In ciuda limitatilor cross-border, comertul electronic este estimat sa creasca la 260 mld euro in 2015, fata de 159 mld. euro in 2011.

O cota importanta din aceatsa piata este datorata cautarii prin motoarele de cautare online. Inevitabil, aceasta situatie pune in disuctie rolul dominant jucat de Google, cel mai important motor de cautare in Europa si in lume, al carui pozitie este estimata la 94% din piata de cautare online, in Europa.

Link (en.): Google search competition case may not be over

Protectia consumatorilor online

"Noile reguli sunt bazate pe principiul potrivit caruia cumparatorii online nu vor trebui sa plateasca taxe sau costuri daca nu au fost informati corespunzator inainte sa plaseze o comanda", asa cum arata comunicatul Comisiei Europene legat de directiva privind drepturile consumatorilor.


Motorul de cautare - concurent in comertul online?

Recenta expansiune a gigantului tehnologic american Google pe piata vanzarilor online, prin plasarea unui numar in continua crestere de anunturi publicitare si linkuri constra-cost in paginile cu rezultate ale cautarii, ridica multe semne de intrebare intre competitori, organizatii ale consumatorilor si reglementatori.

Riscul este ca utilizatorilor de internet sa li se para mai complicat sa acceseze cele mai bune optiuni si cele mai competitive preturi, pe masura ce Google ii directioneaza tot mai mult spre serviciile sponsorizate.

Comisarul pe probleme antitrust, Joaquin Almunia, a inceput in 2010 o investigatie asupra unora din practicile controversate ale motorului de cautare ale companiei gigant, in urma plangerilor formulate de mai multe companii, incluzand agentiile de turism si serviciile de harti online.

In ciuda unor concluzii anuntate de Almunia in februarie, cazul ramane deschis si ar putea conduce la alte angajamente constrangatoare pentru Google.

Comisia ar putea, de asemenea, sa abordeze cazul Google din perspectiva drepturilor consumatorilor.

Urmatorii pasi:

Iulie-Septembrie 2014: Comisia anunta decizia finala in cazul motorului de cautare al Google

1 noiembrie 2014: Data la care ar trebui sa fie instalata noua Comisie Europeana

EXTERNAL LINKS: 

European Commission

Business & Industry

  • FairSearch Study on search habits online