Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Achizitii publice > "Ce pasare mai e si asta?" Strutocamila ANRMAP in proiect

"Ce pasare mai e si asta?" Strutocamila ANRMAP in proiect

Publicat: 12 Noiembrie 2013 @ 00:29

Povestitorul rus Suteev a scris cunoscuta poveste pentru copii "Ce pasare mai este si asta?", in care un gascan isi pune cioc de batlan, gat de lebada, coada de paun si picioare de cocostarc etc. ANRMAP joaca rolul invers - e paunul care renunta la coada pentru a deveni gascan. In primul rand institutie cu rol fundamental in conceperea si elaborarea politicilor de achizitii publice, ANRMAP avea si rolul secundar, dar important, de trasare a directiilor instruirii, a programei, precum si formarea de formatori. Printr-un proiect de strategie (atasat), ANRMAP vizeaza cursuri de masa - cel putin pentru 13.800 autoritati contractante.

Ce este ANRMAP

Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (A.N.R.M.A.P.) s-a infiintat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, ca institutie publica, in subordinea Guvernului si coordonarea directa a Primului - Ministru, cu sediul in municipiul Bucuresti. 

A.N.R.M.A.P. are ca rol fundamental formularea la nivel de conceptie, promovarea si implementarea politicii in domeniul achizitiilor publice si indeplineste urmatoarele functii:

ANRMAP a propus spre dezbatere publica proiectul Strategiei de formare a personalului care se ocupa de achizitii in autoritatie contractante. Strategia ar urma sa acopere perioada 2014-2020.

Ce doreste sa devina prin proiectul de strategie

La punctul 3 din proiect este descrisa o intreaga transformare a ANRMAP in organizatie care ofera cursuri pentru 13.800 de autoritati contractante. Activitatile se desfasoara fie la sediul central al ANRMAP, fie, prin parteneriate, la sediile autoritatilor contractante.

Subcapitolul 3.1 explica pe larg organizarea "Resurse umane si materiale implicate in procesul de formare", facand din Directia de o directie strategica.

- formarea profesionala a personalului cu atribuitii in domeniul achizitiilor publice este un proces complex care se deruleaza sub auspiciile Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice.

- Acest proces presupune, in primul rand, existenta unor structuri organizatorice, cu atributii si responsabilitati clar definite.

- De asemenea, este necesara implicarea unor categorii largi de personal, de la cursanti la formatori si manageri de la toate nivelurile.

- Nu in ultimul rand este necesar a se asigura conditii materiale de desfasurare a activitatilor de formare profesionala, respectiv sali de curs, materiale didactice, ghiduri de implementare a legislatiei in domeniu achizitiilor publice, acces la Internet prin publicarea diferitelor informatii necesare desfasurarii procesului de formare profesionala .

- In prezent, pe teritoriul Romaniei se regaseste un numar peste 13.800 de autoritati contractante care sunt inregistrate in SEAP si pentru care strategia are in vedere formarea si pregatirea personalului cu atributii privitoare la sistemul de achizitii publice.

- Activitatile de formare profesionala a personalului cu atributii in achizitii publice se vor organiza si desfasoara, in principal, la sediul Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor publice; o parte, insa, dintre activitatile de formare se vor realiza fie la sediul autoritatilor contractante, prin semnarea unor protocoale de colaborare cu institutiile in cauza, fie la sediul unor alti furnizori de cursuri de achizitii publice autorizati in domeniu.

- In cadrul ANRMAP, Directia de analiza si formare profesionala este principalul actor implicat in organizarea procesului de formare profesionala; rolul acestei Directii este unul strategic si are urmatoarele responsabilitati :


Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii (ANSA) a reactionat imediat fata de acest proiect de lege:
  1. Consideram riscant ca ANRMAP  sa se defineasca drept principal furnizor de formare profesionala, respectiv ca personalul propriu al ANRMAP, parte a corpului formatorilor de formare profesionala, sa fie implicat prioritar in organizarea de cursuri – ca forma de realizare a formarii profesionale. Pe de o parte, ANRMAP are un scop definit la nivel normativ in care prioritara nu este activitatea de formare profesionala, iar pe de alta parte o asumare a implementarii strategiei de formare prioritar prin personalul propriu duce la un tratament inegal in relatia cu ceilalti formatori.

  2. Pregatirea la nivel teoretic a personalului cu atributii in domeniul achizitiilor publice nu garanteaza ipso facto succesul derularii unei proceduri, astfel ca accentul strategiei de formare trebuie pus, in opinia noastra, pe derularea unui stagiu de practica, in cadrul caruia sa fie indrumat in ceea ce priveste intocmirea documentelor aferente unor proceduri, relatia cu SEAP si modul in care se raporteaza la capetele de cerere cuprinse in contestatii.

  3. ANRMAP, prin reprezentantii sai legali, a facut declaratii publice legate de intentia crearii unei profesii liberale pentru expertii in achizitii publice. Un asemenea deziderat nu se regaseste transpus in Strategie, astfel ca este necesara o clarificare ce tine de posibilitatea de autoreglementare la nivelul asociatiilor profesionale existente sau care pot lua fiinta in viitor, sau varianta in care ANRMAP doreste sa fie un factor decident in cadrul unui sistem centralizat sau semi-descentralizat.


Luand pozitie fata de proiectul „Strategie nationala privind formarea profesionala in domeniul achizitiilor publice”, ANSA arata asumarea de catre Agentia Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achitiilor Publice (ANRMAP)  a „implementarii strategiei de formare prioritar prin personalul propriu duce la un tratament inegal in relatia cu ceilalti formatori.”

Pe de alta parte, ANSA mai noteaza ca ANRMAP nu are drept misiune prioritara stabilita de lege activitatea de formare profesionala.

Hotararea nr. 525 din 30 mai 2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice prevede , la art 2 lit n) ca atributie ANRMAP "avizarea programei de pregatire si perfectionare profesionala in domeniul achizitiilor publice, fara insa a ii conferi ANRMAP atributii cu privire la organizarea formarii profesionale, asa cum se arata in proiect. 


Pozitia ANSA
O lipsa a proiectului de Strategie propus de ANRMAP mai este, in viziunea ANSA, si lipsa oricarei mentiuni privind sprijinirea crearii profesiei liberale de specialist in achizitii, in ciuda declaratiilor privind sustinerea unei astfel de solutii facute in trecut de oficiali ai Agentiei. Astfel, arata asociatia expertilor in achizitii, "este necesara o clarificare ce tine de posibilitatea de autoreglementare la nivelul asociatiilor profesionale existente sau care pot lua fiinta in viitor, sau varianta in care ANRMAP doreste sa fie un factor decident in cadrul unui sistem centralizat sau semi-descentralizat.”

ANSA mai reproseaza proiectului Strategiei ca se concentreaza excesiv pe „pregatirea la nivel teoretic a personalului”, ceea ce nu garanteaza succesul derularii unei proceduri. Potrivit ANSA, „accentul strategiei de formare trebuie pus pe derularea unui stagiu de practica, in cadrul caruia sa fie indrumat in ceea ce priveste intocmirea documentelor aferente unor proceduri, relatia cu SEAP si modul in care se raporteaza la capetele de cerere cuprinse in contestatii.”


contacteaza autorul: manuela.preoteasa [at]euractiv.ro

VIDEO (in lb rusa, sugestiv desen animat dupa povestea lui Suteev)

Articole legate de acelasi subiect
Liberalii cer urgentarea transpunerii prevederilor directivelor europene privind achizitiile publice, in legislatia nationala | 26 Februarie 2015
Raport de tara Romania 2015: Absorbtia fondurilor UE este afectata inca de frauda in achizitii publice si coruptie | 26 Februarie 2015
Premierul Victor Ponta: Achizitiile publice, "o catastrofa nationala" | 5 Februarie 2015


COMENTARII


1. RKqWzNlTRaygh
Lani (17 Martie 2014 15:29)

Corneliu Bună dimineaţa :D Dintre cele două vaitanre prezentate, sper ca cea de-a doua să fie adevărată, şi nu pentru mine (eu am mai avut un blog extrem de discret een prima parte a existenţei sale), ci pentru restul cititorilor, abonaţi een marea lor majoritate prin e-mail ori la...
Raspunde
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut