Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Politici regionale > Fondul European de Dezvoltare Regionala > Proiect de 144 milioane de euro, pentru lucrari la digul Constanta, intarziat din cauza contestatiilor la procedura de achizitii

Proiect de 144 milioane de euro, pentru lucrari la digul Constanta, intarziat din cauza contestatiilor la procedura de achizitii

Publicat: 23 Iulie 2010 @ 00:10

Compania germana Mobius Bau AG, detinuta de Strabag SE, a fost declarata de doua ori castigatoare a licitatiei pentru finalizarea digului din Portul Constanta (mai exact, 1 km de dig) proiect de circa 144 milioane euro - in parte, fonduri structurale europene. Alti doi participanti la licitatie au contestat de mai multe ori rezultatul, in final acestia castigand la Curtea de Apel Constanta. Potrivit declaratiilor facute pentru jurnalisti de catre Carsten Koch, liderul grupului Mobius, problema a fost creata de denumirile oficiale ale lucrarilor, din Vocabularul comun privind achizitiile publice (CPV) si incadrarea acestora pe coduri, in romana si in engleza.

Ofertantul declarat castigator, in urma decizie Curtii de Apel Constanta, Van Oord Dredging and Marine Constructors, are o oferta cu aproape 20 milioane de euro mai scumpa decat Mobius.

- Licitatia pentru „Finalizarea Digului de Larg din Portul Constanta” a fost lansata de catre Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta la data de 31.10.2009. Valoarea estimata fara TVA: 117,898,740 euro, potrivit informatiilor publicate pe www.e-licitatie.ro. Din acestea, 57,87 milioane euro sunt fonduri nerambursabile acordate prin Programul Operational de Transport.

Codul indicat pentru proiectul respectiv este CPV 45241300-1 care, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (limba romana) este denumit "Lucrari de constructii de diguri". La 30 martie, 2010, compania M÷bius Bau AG este declarata castigatoarea licitatiei (dintr-un total de 11 participanti), cu o oferta in valoare de 80,55 milioane euro si un termen de finalizare a proiectului de 18 luni.

- Doi dintre participantii la licitatie au contestat rezultatul: S.C.Grup Servicii Petroliere SA, si Van Oord Dradging and Marine Constructors.

- Motivul: "experienta similara" pe acest tip de proiecte prezentata de Mobius, castigatorul, nu este corespunzatoare.

Este vorba despre cerinta privind experienta similara, din caietul de sarcini: "Ofertantul va prezenta Formularul B3, prin care va face dovada incheierii si finalizarii in ultimii 5 ani a cel putin un contract cu o valoare de minim 231.385.000 lei, echivalentul a 55.000.000 euro... care a avut ca obiect executia de lucrari de specialitate - Lucrari de constructii diguri. Se vor prezenta documente doveditoare..."

Dupa cum se observa, la cerinta de mai sus nu este mentionat niciun cod CPV. "Ca sa nu dam gres, la depunerea ofertei, noi am cautat in portofoliul firmei proiecte care aveau exact codul CPV al proiectului licitat: CPV 45241300-1. Am ales un proiect principal, cu acest cod - denumirea corespondenta in engleza fiind <<45241300-1 Pier construction work>> ", a explicat pentru jurnalisti Carsten Koch, liderul grupului Mobius. Cu toate acestea, tehnic vorbind, "pier" ar avea mai mult semnificatia de "chei", pe cand "dig" ar fi trebui sa-si gaseasca un corespondent exact in "breakwater" - conform datelor tehnice ale proiectului scos la licitatie. Din acest motiv, spun reprezentantii Mobius, proiectul principal ales pentru oferta nu a fost unul similar (lucrari de diguri) ci a fost un proiect de reabilitare a unui port.

- Acesta a fost motivul contestatiei inaintata la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor de catre cele doua companii amintite: "M÷bius Bau AG nu detine expertiza tehnica necesara deoarece principalul proiect de referinta inclus in oferta nu se referea la un tip similar de lucrari", desi avea acelasi numar CPV.

CNSC a respins contestatia, dar admite faptul ca proiectul de referinta mentionat de M÷bius Bau AG nu este unul corespunzator. Cu toate acestea, declara reprezentantii Mobius, "CNSC remarca faptul ca alte proiecte de referinta pe care compania le-a inclus in oferta respecta cerintele licitatiei si cere M÷bius Bau AG sa prezinte clarificari suplimentare cu privire la acest aspect. Compania prezinta clarificarile si beneficiarul declara compania M÷bius castigatoare pentru a doua oara". Practic, Mobius a eliminat din oferta primul proiect (care avea codul CPV al proiectului scos la licitatie) si le-a pastrat pe celelalte, asupra carora CNSC ar fi agreat ca sunt corespunzatoare (incluzand si lucrari de diguri), desi acestea nu aveau codul CPV al proiectului scos la licitatie.

- Cei doi contestatari au facut recurs la Curtea de Apel din Constanta. Curtea admite argumentele si hotaraste sa excluda M÷bius Bau AG din licitatie, pronuntandu-se cu privire la expertiza tehnica a M÷bius. Motivul: proiectele prezentate de aceasta data nu au acelasi cod CPV cu proiectul scos la licitatie.

Ca urmare a deciziei Curtii de Apel, a fost declarata castigatoare oferta urmatoare, a consortiului Van Oord Dradging and Marine Constructors, care este cu 20 milioane euro mai scumpa si cu un termen de finalizare mai lung cu sase luni - potrivit documentelor furnizate de Mobius AG. Nu in ultimul rand, proiectul ar fi trebuit sa inceapa in luna mai, a mai spus Carsten Koch, procedurile de contestatii cauzand o intarziere de cel putin 2 luni.

Caz relevant pentru celebrele probleme in procedurile de achizitii, mai ales la proiectele cu fonduri europene

Dincolo de detaliile alambicate ale acestui caz, el exemplifica foarte bine mai multe probleme care apar in proiectele de valori mari, finantate prin fonduri europene, un bun studiu de caz pentru cei care inca se mai intreaba de ce rata de cheltuire a fondurilor este atat de scazuta. Puse cap la cap, problemele si intarzierile condus, de fapt, la prelungirea lucrarilor, intarzierea efectuarii platilor si, in final, mult discutata "absorbtie" a fondurilor UE.

Mai este relevant si dintr-un alt punct de vedere: asa cum HotNews a analizat in mai multe randuri, Autoritatea de resort in domeniul achizitiilor publice (ANRMAP) a pregatit un proiect de modificare a legislatiei achizitiilor. Intre noile prevederi - posibilitatea incheierii contractelor dupa pronuntarea deciziei Consiliului de Solutionare a Contestatiilor, fara a mai astepta justitia, indiferent daca decizia este atacata sau nu in justitie. Pe ce a fost bazata aceasta modificare? In primul rand, pe durata mare a proceselor in justitie si, in al doilea rand, pe datele statistice ale CNSC: numai o mica proportie din deciziile emise de Consiliu sunt atacate la Curtea de Apel, din care si mai putine sunt admise: 2,08% in 2009 - vezi detalii aici.

Dupa cum se poate observa, cazul prezentat in acest articol este relevant exact pentru acele doua procente declarate de catre CNSC. Suma aflata in joc nu este, insa, deloc de neglijat.

Proiectul de modificare a legislatiei de achizitii, inclusiv modificarea mentionata, se astepta sa fie aprobat in Guvern in a doua jumatate a lunii iunie, acesta nefiind adoptat nici pana in prezent.

Ioana Morovan

Articole legate de acelasi subiect
UE a inghetat fonduri europene de 900 milioane euro alocate Poloniei pentru drumuri | 1 Februarie 2013
Lista finala a companiilor mari selectate pentru finantare UE: 9 firme admise dupa contestatii/ Bugetul a fost suplimentat | 28 Decembrie 2010
DOSAR Trei ani de fonduri structurale: 4.700 de proiecte contractate, 1 miliard de euro plati/ Schimbari la orizont | 12 Decembrie 2010
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut