Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Turism, mobilitate > Turism > Drepturile pasagerilor - neindeajuns cunoscute. Comisia le popularizeaza

Drepturile pasagerilor - neindeajuns cunoscute. Comisia le popularizeaza

Publicat: 30 Iunie 2010 @ 14:13

Datorita unei campanii de publicitate lansate de Comisia Europeana si care se desfasoara in 23 de limbi pe intreg teritoriul Europei, pasagerii vor beneficia de acces mai facil la informatiile privind drepturile pe care le au atunci cand calatoresc cu trenul sau cu avionul. Desi in ultimii ani Comisia a introdus reglementari pentru a asigura cetatenilor care calatoresc pe calea aerului sau pe calea ferata standarde egale pe tot teritoriul Uniunii Europene, nu toti pasagerii isi cunosc inca drepturile.

In aeroporturile si garile din toate statele membre se vor afisa postere cu drepturile pasagerilor in timp util pentru inceputul sezonului de vacante. Calatorii vor putea, de asemenea, sa consulte brosuri distribuite gratuit si informatiile de pe site-ul conceput special in acest scop in toate limbile oficiale ale Uniunii Europene.

Vicepresedintele Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a afirmat: „Acum, cand milioane de europeni se pregatesc pentru o vacanta binemeritata, dorim ca acestia sa poata calatori cat mai usor, sa-si cunoasca in acelasi timp drepturile si sa stie cum sa solicite, daca este nevoie, sprijin in a-si revendica aceste drepturi. Trebuie sa existe informatii cat mai multe in acest sens. Cu ajutorul unor postere atractive afisate in aeroporturile din intreaga Europa, precum si prin pagini de internet si brosuri in toate limbile UE, speram sa reusim sa transmitem aceste informatii milioanelor de cetateni care vor calatori in vara aceasta si in lunile care urmeaza.”

In cadrul campaniei de informare Your Passenger Rights At Hand, s-a lansat si site-ul internet http://ec.europa.eu/passenger-rights. Cei care calatoresc pot afla de pe acest site care le sunt drepturile pentru fiecare mijloc de transport. Vor exista, de asemenea, brosuri si postere care prezinta principalele drepturi ale pasagerilor, in toate spatiile publice destinate acestora, de la gari pana la aeroporturi. Toate aceste surse de informatii sunt disponibile in toate limbile oficiale ale UE pentru ca fiecare cetatean sa se poata informa in limba sa.

Drepturile pasagerilor precizeaza despagubirile si serviciile la care cetatenii au dreptul in cazul unor incidente in timpul calatoriei, de exemplu atunci cand cursa le este anulata sau intarziata sau cand bagajele le sunt pierdute sau deteriorate. Se garanteaza, de asemenea, drepturi egale pentru persoanele cu dizabilitati sau mobilitate redusa.

Exemple:

Atunci cand un zbor este perturbat, pasagerii au dreptul :
- sa primeasca informatii de la transportatorii aerieni (de ex. cu privire la drepturile dumneavoastra, cu privire la situatie, pe masura ce aceasta se schimba, cu privire la anulari si la durata intarzierilor);
- sa aleaga intre rambursarea pretului biletului de calatorie sau utilizarea unei alte rute spre destinatia finala (atentie: in cazul intarzierilor mari, acest drept se aplica doar pentru intarzieri care depasesc cinci ore);
- sa primeasca tratament adecvat (racoritoare, mancare, cazare sau transport la si de la aeroport, daca este cazul) in timp ce asteapta stabilirea unei alte rute sau in cazul intarzierilor mari (in functie de lungimea zborului, de exemplu, doua ore de intarziere pentru zboruri de cel mult 1 500 kilometri sau trei ore pentru toate zborurile intracomunitare).

Ce drepturi au pasagerii curselor aeriene atunci cand isi cumpara biletele?

In conformitate cu legislatia UE, la cumpararea de bilete aeriene pe teritoriul UE, trebuie sa fie prezentate clar cumparatorului conditiile care se aplica. Pretul final care urmeaza sa fie platit trebuie sa fie indicat in orice moment si trebuie sa cuprinda tariful aplicabil precum si toate tarifele, impunerile, tarifele suplimentare si alte comisioane aplicabile, care nu pot fi evitate si sunt previzibile in momentul publicarii. Pretul trebuie sa fie, de asemenea prezentat defalcat, pe tarif, taxe, taxe de aeroport si, in final, alte impuneri, tarife suplimentare si comisioane aplicabile. Suplimentele de pret optionale trebuie sa fie comunicate in mod clar, transparent si lipsit de ambiguitate la inceputul oricarui proces de rezervare, iar acceptarea lor se face pe baza alegerii clientului.

Drepturile calatorilor din transportul feroviar

Ce se intampla daca un tren este intarziat sau anulat?

Daca se poate anticipa o intarziere de cel putin o ora, calatorul are urmatoarele optiuni:

- Rambursarea costului total al biletului de calatorie sau doar pentru partea calatoriei neefectuata sau pentru cea deja efectuata, in cazul in care calatoria nu mai serveste niciunui scop in relatie cu planul initial de deplasare al calatorilor. De asemenea, in acest caz calatorul are dreptul la un serviciu de transport inapoi la primul punct de plecare, in termenul cel mai scurt.
- Continuarea itinerarului sau modificarea acestuia, in conditii comparabile de transport, spre destinatia finala in termenul cel mai scurt sau spre destinatia finala la o data ulterioara, la alegerea calatorului.

In cazul in care calatorii isi continua deplasarea in ciuda intarzierii, acesta are dreptul la o compensatie. Compensatia minima pentru intarzieri este :
- 25 % din pretul biletului calatoriei pentru o intarziere de 60 pana la 119 minute;
- 50 % din pretul biletului calatoriei pentru o intarziere de cel putin 120 de minute.

Compensatia pentru pretul biletului de calatorie trebuie sa fie platita in termen de maxim o luna de la depunerea cererii de compensare. Calatorul nu are dreptul la compensare in anumite conditii, daca, de exemplu, anularea, intarzierea sau conexiunea ratata a fost cauzata de circumstante pe care transportatorul nu le-a putut evita, desi a intreprins toate masurile necesare in situatia respectiva.

Linkuri:
- Organismele nationale responsabile cu aplicarea legislatiei
- Informatii suplimentare
- Informatii despre centrele europene pentru consumatori din toate tarile
- Informatii cu privire la drepturile pasagerilor
- Informatii privind procedura de solutionare a cererilor cu valoare redusa

Articole legate de acelasi subiect
51% din turistii europeni si-au propus sa isi petreaca vacanta in tara lor. Propunerile UE pentru "vizitati Romania" | 7 Martie 2012
Mediafax: Promovarea brandului turistic pe ringul unde boxeaza Bute si Mendy costa 590.000 de euro, fara TVA | 8 Iulie 2011
MAE descurajeaza calatoriile cetatenilor romani in Egipt | 3 Februarie 2011
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut