Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Politici regionale > Coeziune teritoriala > Un proiect european reinvie interesul copiilor cehi pentru tehnologie

Un proiect european reinvie interesul copiilor cehi pentru tehnologie

Publicat: 11 Iunie 2010 @ 12:42

Un proiect european reinvie interesul copiilor cehi pentru tehnologie
Proiectul 'Starttech', desfasurat in orasul universitar Liberec din Cehia, incearca sa creasca interesul pentru stiinta si tehnica in randurile elevilor de scoala primara si gimnaziu. Managerii proiectului cred ca isi vor atinge scopurile, dar critica povara administrativa pe care trebuie sa o poarte atunci cand au de-a face cu fondurile regionale ale UE. Un articol EurActiv.cz.

Context

Republica Ceha are dreptul la 26,7 miliarde de euro din fondurile pentru dezvoltare regionala ale UE pentru perioada 2007-2013. Potrivit EurActiv.cz, structurile de finantare cehe sunt cunoscute pentru procedurile complicate, avand in prezent 26 de programe operationale.

Toate regiunile cehe, in afara de Praga, au statutul de 'Obiectiv 1', ceea ce inseamna ca produsul lor intern brut (PIB) este de sub 75% din media UE. In Cehia, acest tip de finantare UE este disponibil prin 7 programe operationale (administrate de consilii regionale) si 8 programe sectoriale (administrate de ministere individuale).

Scopul principal al Programului Operational 'Educatie pentru Competitivitate', administrata de Ministerul Educatiei, Tineretului si Sportului, este de "a imbunatati calitatea si relevanta educatiei primare, secundare, tertiare si de alte tipuri, de a le interconecta cu un sistem comprehensiv de invatare pe tot parcursul vietii si de a imbunatati conditiile pentru cercetare si dezvoltare.

La fel ca in cazul multor tari europene, in Cehia exista o scadere a interesului pentru stiintele tehnice si naturale in randul tinerilor, in ciuda faptului ca expertii cred ca acest model de educatie va face ca economia sa devina mai competitiva si mai inovativa. 60% dintre copiii asiatici aleg educatia tehnica sau stiintele naturale, in timp ce doar 15% fac asta in Europa.

Si universitatile cehe avertizeaza ca numarul tinerilor care se gandesc sa urmeze cariere in domenii tehnice este in scadere sau, in cel mai bun caz, stagneaza. Si angajatorii se plang de lipsa constanta a fortei de lucru calificate. Aceasta este o problema si dintr-un punct de vedere structural, productia industriala fiind relativ puternica in Cehia fata de alte tari europene Mai mult de 30% din PIB provine din industriile relevante.

Proiectul

Liberec este capitala regiunii cehe cu acelasi nume (Libereckř kraj), o zona mica de munte invecinata cu Germania si Polonia, care are o traditie in industria textila si in cea producatoare de utilaje. Universitatea Tehnica din Liberec (TUL), cunoscuta pentru realizarile stiintifice recente din domeniile nanotehnologiei si de transformare a vocii in text, si-a exprimat in ultimii ani preocuparea legata de numarul de studenti interesati de tehnica, aflat in stagnare.

Pentru a lupta impotriva acestei tendinte, universitatea a decis sa lanseze diverse initiative precum zile ale portilor deschise, competitii si seminarii in licee pentru a creste interesul elevilor. Anul trecut, TUL a facut un pas mai departe. Cu ajutorul fondurilor din programul operational al UE 'Educatie pentru competitivitate', a lansat un proiect numit 'Starttech - sa incepem cu tehnologia' , care a largit cadrul activitatilor anterioare ale universitatii, incluzand elevii din scolile primare si profesorii lor.

Programul este derulat in coordonare cu Biblioteca de Cercetare Liberec si Scoala Tehnica Secundara din Liberec .

Inceput din copilarie

Asumandu-si acest proiect, TUL a decis sa urmeze recomandarile expertilor care spun ca optiunile pentru o viitoare cariera se formeaza in copilaria timpurie, explica Miloš Hernych, coordonatorul proiectului si membru al Facultatii de Mecatronica, Informatica si Studii Interdisciplinare.

"Cautam metode incitante de a atrage cei mai mici copii sa aleaga stiintele tehnice in viitor," a spus el, explicand ca proiectul ofera copiilor oportunitatea de a programa si a opera o cale ferata in miniatura, controlata de computer si kituri de roboti precum Lego Mindstorms sau Bioloid.

Proiectul isi propune sa mearga un pas mai departe, incurajand profesorii si pe cei care deruleaza grupuri de studiu in afara scolilor sa joace un rol important in influentarea alegerilor viitoare ale copiilor.

Ca ilustrare a unei activitati tipice orientate catre adulti, Hernych a indicat un atelier numit 'Fizica distractiva'. Tinut la inceputul lunii aprilie, i-a inspirat pe participanti prin experimente de fizica, acestea putand fi mai tarziu folosite si in clasa sau in alte grupuri de studiu.

Educatia tehnica este sprijinita de mai multe proiecte din regiune

Proiectul nu este singura initiativa care isi propune sa sprijine educatia tehnica in regiune. Cresterea interesului pentru domeniile tehnice este si scopul altor diferite proiecte administrate de Regiunea Liberec. Totusi, in timp ce Starttech se concentreaza in special pe cresterea numarului de viitori studenti cu orientare tehnica, un proiect al regiunii, numit 'TECHyes' spera sa profileze mai bine educatia tehnica din scolile secundare.

TECHyes este o campanie mai larga, oferind un portal web si programe de burse pentru elevii din invatamantul secundar, ambele administrate de autoritatea regionala. Regiunea coopereaza in cadrul proiectului cu companii si reprezentanti ai industriei, precum Camera de Comert si Asociatia locala a Antreprenorilor din Constructii. Cu expertiza acestora, se incearca promovarea educatiei in sectoarele care duc in prezent lipsa de absolventi calificati.

Potrivit lui Stanislav Eichler, presedintele Regiunii Liberec, aceasta doreste sa previna situatia in care lipsa de absolventi "ingradeste competitivitatea pe termen lung a regiunii sau chiar devine un obstacol crucial in implementarea de servicii publice elementare".

Universitatea Liberec, prin lege o organizatie non-profit administrata independent fata de autoritatea regionala, are astfel multe de facut.

Mai multe activitati desfasurate in parteneriat

Cu toate ca universitatea joaca cel mai important rol in proiect, spectrul sau de activitati ar fi fost mult mai ingust fara cooperarea cu scolile tehnice secundare. "Nu am fi putut sa organizam unele dintre activitati in cadrul universitatii," spune  Hernych, explicand de ce unele dintre evenimente au loc in alta parte. "Folosim forja lor si atelierul de asamblare si utilajele lor programabile," a spus el.

In timpul asa-numitelor 'week-end-uri ale tehnologiei', copiii isi pot produce propriile obiecte, precum decoratiuni de Craciun de lemn, platforme pentru hranit pasarile sau circuite electrice simple.

Managerii proiectului folosesc, de asemenea, capacitatea scolii de a desena, crea si repara unelte care ajuta la motivarea copiilor in a urma cariere tehnice in viitor.

In unele cazuri, precum o dupa-amiaza de experimente de fizica si chimie, teste de matematica si jocuri de inteligenta, care a avut loc in luna decembrie a anului trecut. Universitatea colaboreaza cu Biblioteca de Cercetare Liberec, care ofera spatiul si ajuta la promovarea intregului proiect.

Copiii sunt interesati

Intrebat cati copii sunt atrasi de proiect, Hernych a spus ca inregistrarea pentru multe evenimente este "absolut sufocata, imediat ce se anunta". "Vorbesc in special despre robotica si chimie, dar si despre electronica si - destul de surprinzator- despre mecanica," a spus el, adaugand ca un alt mare succes au fost "week-end-urile de iarna ale tehnologiei", la care au venit copii "din locuri mai departate de 100 de kilometri de Liberec."

Multi copii au fost de asemenea interesati de cursuri de sudura, forjare manuala sau programarea de procesoare cu un singur cip care au fost oferite de liceul partener.

'Striviti' de prea multe hartii si birocratie

Pana acum totul a decurs bine. Dar, partea negativa, ca in cazul multor proiecte similare finantate de UE, este legata de birocratie, arata Miloš Hernych. "Suntem striviti de cerinte formale, o incarcatura foarte mare de documente si proceduri administrative impovaratoare," explica el.

Mai mult, el arata ca regulile licitatiilor publice i se par prea restrictive. El crede ca din cauza dimensiunii universitatii "proiectul trebuie sa urmeze reguli mai stricte" decat ar fi fost nevoie in alta situatie. Regulile foarte stricte indeparteaza furnizorii, care ar putea sa-si ofere bunurile la preturi mai mici, dar nu indeplinesc toate cerintele formale ale procesului de selectie, spune el.

"Ne confruntam cu aceasta situatie atunci cand incercam sa ne rezolvam necesitatile imediate. Nu poti planifica totul in avans," a spus el.

Odata cu familiarizarea cehilor cu regulile care guverneaza folosirea banilor UE pentru regiuni (Cehia este eligibila pentru finantare regionala din 2004), autoritatile locale de management spun ca volumul erorilor, atat in procesul de aplicare cat si in cel de implementare, a scazut si ca numarul si calitatea proiectelor se afla in crestere. OP VK nu este o exceptie in acest sens.

"Numarul erorilor in randul aplicantilor este in scadere," spune Jan Vitula, director in departamentul de programe operationale UE din Ministerul Educatiei. Ministerul incearca, de asemenea, sa previna si sa minimizeze erorile legate de proiecte. "Organizam seminarii si oferim consultatii telefonice personale, cu reprezentantii autoritatii de management," spune Vitula, un fapt confirmat de coordonatorul programului Starttech.

'Proiectele soft' si (lipsa de) eficienta

Nu exista "nici o indoiala" ca finantarea regionala a UE ajuta Cehia sa faca fata provocarilor din domeniul educatiei, spun oficiali din minister. "Banii europeni sunt un supliment pentru finantarea nationala, pe care tara noastra nu ar putea sa-i aloce in situatia actuala. Vazute din acest punct de vedere, beneficiile finantarilor UE sunt incontestabile," a spus un oficial pentru EurActiv.cz.

Rolul finantarii regionale va fi, de asemenea, important in viitor, crede Vitula, argumentand ca "educatia este vazuta ca o cheie" de catre Comisie.

Totusi, nu toti actorii impartasesc aceasta viziune pozitiva. Presedintele regiunii Liberec, Stanislav Eichler, are cuvinte de lauda pentru investitiile UE in dezvoltarea infrastructurii de transport, in zonele rurale si urbane, in mediul de afaceri si in turism. Acestea sunt investitii in infrastructura si, in aceste cazuri efectul banilor europeni este tangibil. Dar cum vede presedintele proiectele care, precum Starttech, sunt mai concentrate pe resursele umane?

Eichler este sceptic. "In ceea ce priveste 'proiectele soft', nu sunt sigur ca toti banii sunt cheltuiti eficient," a explicat el, aratand ca rezultatele unor astfel de proiecte sunt adesea dificil de evaluat. Pe de alta parte, el a fost de acord ca "in actuala criza economica, stimularea competitivitatii si a educatiei, de exemplu prin recalificare, este necesara."

Criticile aduse 'proiectelor soft' sprijinite de fondurile regionale ale UE sunt des intalnite in Cehia. Totusi, Jan Vitula crede ca in cazul OP VK, oficialii au reusit sa elimine proiectele de calitate scazuta. "Incercam sa minimizam sprijinul ineficient printr-un proces de evaluare in doi pasi," a spus directorul. In acest proces, proiectele sunt evaluate de specialisti in educatie si, in fazele ulterioare, de experti in viabilitate economica.

- Articolul in limba ceha, aici
- Articolul in limba engleza, aici
- Articolul in limba franceza, aici

Link: European Commission - Czech Republic - Eligible areas under the Convergence Objective

Articole legate de acelasi subiect
Eveniment: Forumul Anual al Strategiei UE pentru regiunea Dunarii - 28-29 octombrie, Bucuresti | 27 Octombrie 2013
Leonard Orban: Strategia Dunarii - noua dimensiune teritoriala a politicii de coeziune a UE | 28 Noiembrie 2012
Noi oportunitati de finantare ESPON | 27 Ianuarie 2011
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut