Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out






RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Turism, mobilitate > Infrastructura > Proiecte esentiale de transport european primesc unda verde

Proiecte esentiale de transport european primesc unda verde

Publicat: 8 Iunie 2010 @ 23:48

Proiecte esentiale de transport european primesc unda verde
Trei proiecte esentiale de transport european, de la tarile baltice si pana la Peninsula Iberica, au primit un impuls puternic prin semnarea a trei memorandumuri de intelegere. Semnarea acestor documente de catre statele membre vizate, aprobata de vicepresedintele Comisiei Europene Siim Kallas si de coordonatorii europeni ai Retelei transeuropene de transport (TEN-T), demonstreaza angajamentul acestora de a realiza aceste proiecte cat mai rapid si mai eficient posibil.

Proiectul prioritar 6

Cele trei proiecte sunt Rail Baltica, o linie feroviara din Estonia pana in Polonia, liniile de mare viteza care leaga Franta, Spania si Portugalia si foarte importanta axa feroviara est-vest: Lyon–Torino–Trieste–Ljubljana–Budapesta.

Vicepresedintele Comisiei Europene, Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a declarat: „Implementarea si functionarea efectiva a proiectelor prioritare TEN-T sunt esentiale pentru sporirea libertatii de miscare a cetatenilor europeni si a coeziunii teritoriale a Uniunii si pentru consolidarea pietei interne. Pentru a mentine si a extinde aceste beneficii, aceste proiecte trebuie sa ramana printre prioritatile agendei politice, iar coordonarea dintre statele membre si Comisie trebuie consacrata prin declaratii oficiale. Astazi, prin semnarea acestor documente importante, ne aratam angajamentul fata de aceste proiecte TEN-T cruciale, de la tarile baltice si pana la Peninsula Iberica.”

Cele trei memorandumuri de intelegere au fost semnate de reprezentantii ministerelor care se ocupa de transporturi din statele membre vizate si au fost aprobate de vicepresedintele Kallas si de cei trei coordonatori europeni TEN-T.

Proiectul prioritar 3 – Axa feroviara de mare viteza din sud-vestul Europei – este vital pentru legarea de restul Europei a retelei iberice, indelung izolata din cauza diferentei de ecartament si a obstacolelor naturale. Documentul a fost semnat de José Blanco Lopez pentru Spania, Antonio Mendonēa pentru Portugalia si Dominique Bussereau pentru Franta, de Siim Kallas si de coordonatorul european Carlo Secchi.

Proiectul prioritar 6 – Axa feroviara Lyon–Trieste–Divača/Koper–Divača–Ljubljana–Budapesta–granita cu Ucraina – reprezinta o legatura est-vest care joaca un rol crucial in integrarea europeana dupa extinderea din 2004. Documentul a fost semnat de Dominique Bussereau pentru Franta, Altero Matteoli pentru Italia, Patrick Vlačič pentru Slovenia, Tamįs Fellegi pentru Ungaria, de Siim Kallas si de coordonatorul european Laurens Jan Brinkhorst.

Proiectul prioritar 27 – Rail Baltica – nu se limiteaza doar la a apropia tarile baltice, ci imbunatateste totodata legaturile cu Europa centrala si Scandinavia. Documentul a fost semnat de Cezary Grabarczyk pentru Polonia, de Arknas Štaras pentru Lituania, de Aivita Lublina-Golmane pentru Letonia, de Eero Pärgmäe pentru Estonia, de Mikael Nyberg pentru Finlanda, de Siim Kallas si de coordonatorul european Pavel Telička.

Legaturile Vest-Est lasa de dorit

"In prezent sunt definite 30 de proiecte prioritare TEN-T, dar nu exista suficiente legaturi create intre acestea astfel incat traficul de marfa si de pasageri sa poata trece usor de la un mod de transport la altul. De aceea, elementul cheie al viitoarei politici TEN-T ar trebui sa fie intermodalitatea. De asemenea, avand in vedere ca transportul feroviar este mai putin poluant, Uniunea Europeana trebuie sa investeasca intr-o infrastructura de cale ferata de mare viteza care sa lege toate capitalele europene precum si toate marile orase europene," a declarat europarlamentarul Adriana Ticau.

Deputata europeana a aratat ca extinderea Uniunii Europene a lansat noi provocari si pentru sectorul transporturilor. „In prezent exista mari diferente de dezvoltare a infrastructurii de transport intre partea de Vest a Europei si cea de Est. Pentru a reduce decalajul de dezvoltare a infrastructurii de transport, absolut necesara pentru dezvoltarea economica si sociala dar si pentru realizarea Pietei Interne, UE ar trebui sa investeasca mai mult in dezvoltarea infrastructurii de transport in partea de Sud si de Est a UE. Evident, marea provocare va fi identificarea de resurse financiare pentru marile  investitii cerute de dezvoltarea infrastructurii de transport si de aceea e important ca la revizuirea Politicii de coeziune, sectorul transporturilor sa capete o mai mare importanta si implicit mai multe fonduri”, a afirmat ea.

In actuala perioada financiara 2007-2013, proiectele TEN-T au fost finantate in cea mai mare parte de statele membre prin bugetele nationale (196 miliarde euro), bugetul TEN-T asigurand doar 8 miliarde euro iar Fondul European de Dezvoltare Regionala si Fondul de Coeziune aproximativ 43 miliarde euro (11% din bugetul Politicii de coeziune).

PE, Comisia Europeana si Statele Membre vor analiza si vor defini  pe parcursul urmatoarelor 6 luni proiectele ce vor face parte din viitoarea retea centrala TEN-T precum si nodurile ce vor trebui sa asigure legatura dintre reteaua TEN-T si infrastructura de transport din statele vecine UE. In baza acvestor discutii, Comisia Europeana va publica la inceputul anului 2011 linii directoare pentru definirea si finantarea proiectelor TEN-T.

Informatii suplimentare privind proiectele prioritare TEN-T

Sursa: CE, S&D

Articole legate de acelasi subiect
Comisia Europeana a aprobat o investitie de 409 milioane de euro pentru tronsonul Eroilor - Drumul Taberei al magistralei 5 de metrou | 13 Iunie 2014
Neelie Kroes, comisarul european pentru Agenda Digitala: Este ingrijorator ca peste 50% dintre romani nu au acces la internet | 11 Iulie 2011
Proiectul Esplanada din Bucuresti, abandonat. Dezvoltatorul si-a suspendat activitatea | 14 Aprilie 2011
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut