Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out



RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Jobs > Macroeconomie > Basescu: "Nu dorim redistribuirea de fonduri de coeziune pentru strategia UE 2020". Ciolos: "Prin reforme, Romania participa la constructia europeana"

Basescu: "Nu dorim redistribuirea de fonduri de coeziune pentru strategia UE 2020". Ciolos: "Prin reforme, Romania participa la constructia europeana"

Publicat: 23 Aprilie 2010 @ 13:24

Presedintele Traian Basescu si comisarul european Dacian Ciolos au fost cei mai importanti vorbitori ai unei conferinte legate de Strategia UE 2020, organizata de Reprezentanta Comisiei Europene si Grupul de Economie Aplicata. Basescu: "Fara o competitivitate crescuta la nivelul UE si fiecarui stat membru nu vom putea asigura succesul modelului european." Ciolos: "Va trebui sa gasim modalitatea cea mai eficienta pentru a pune in valoare resursele bugetului comunitar dar si politicile nationale." Stolojan: "Cei care doresc sa trecem mai tarziu la euro vor fi fericiti pentru ca datorita Greciei vom trece mai tarziu la euro."

Presedintele Traian Basescu a spus ca strategia UE 2020 "a fixat deja 3 din cele 5 repere dar toate aceste repere pot deveni realitate a statelor membre daca la nivel national fiecare isi asuma o parte din obiectivul global al UE."

Basescu despre competitivitate

"As vrea sa atrag atentia ca nu ar fi rau ca Romania sa aiba curaj sa-si puna intrebarea cat de competitivi putem fi in viitor daca ne mentinem pe parametrii Europei sociale. Privesc la competitia aspra dintre marii actori globali si ma intreb - suntem capabili ca intr-o Europa sociala sa putem ramane competitivi cu economii ca SUA sau China? Desigur raspunsul pe care europenii si-l doresc este da. Trebuie sa gasim modalitatea de a face din acest 'Da' o realitate
Ar trebui sa avem curaj sa dam raspuns acestei intrebari. Sper ca Agenda UE 2020 este unul din raspunsuri la aceasta intrebare dar trebuie sa avem grija sa avem un final mai bun decat  Agenda Lisabona."

"Fara o competitivitate crescuta la nivelul UE si fiecarui stat membru nu vom putea asigura succesul modelului european."

Lisabona a murit, sa fim realisti cu UE 2020

"Situatia de criza a erodat aproape toate obiectivele Agendei Lisabona, in mod deosebit pe zona de crestere a numarului locurilor de munca
In interiorul UE fie ca discutam despre criterii in general nu am constatat sa existe solutii si abordari ale obiectivelor

Criteriile de la Maastricht - constatam ca toate statele au iesit din aceste criterii. Agenda Lisabona - bine condusa pana la un punct dar fara raspuns la situatia de criza economica. Finalul ei este cel pe care-l vede astazi: cu somaj la nivelul din momentul lansarii Agendei, prabusirea productiei industriale, diminuarea PIB. Ar trebui sa analizam Agenda 2020 si prin prisma capacitatii de a o indeplini.

Poate Romania va putea merge la Consiliul de vara si cu solutii legate de situatia de criza. Consiliul European va fi cel care va da solutiile si va fi responsabil in fata cetatenilor Uniunii pentru implementarea Agendei. Pana acum foarte multi politicieni dadeau vina pe CE. Acum va fi foarte greu sa se gaseasca scuze pentru neatingerea obiectivelor Agendei. Strategia Europa 2020 este un instrument util pentru atingerea reformelor necesare. Strategia poate oferi perspective mai bune pentru economia UE."

La recenta reuniune a Consiliului am sustinut cadrul strategiei, speram ca in vara sa putem agrea agenda finala

Basescu despre pozitia Romaniei

- "Sustinem orientarile politice vizand consolidarea integrarii economice. Romania acorda importanta deosebita in special libertatii circulatiei fortei de munca
- Politica de Coeziune este cel mai important instrument comunitar pentru implementarea Strategiei Europa 2020
- Principiul subsidiaritatii este de baza pentru dezvoltarea UE. Fara coeziune interna nu esti competitiv, nu contezi in competitia globala. Este un apel a Romaniei la accelerarea procesului de recuperare a decalajelor intre statele vechi si cele noi ale UE
- Ridicam o intrebare: sunt suficiente fondurile de coeziune pentru ca decalajele sa se reduca? N-as vrea sa va dau raspunsul meu
- In ceea ce priveste finantarea implementarii strategiei, se va face prin instrumente comunitare si in principal din fonduri nationale. Tintele strategiei nu trebuie sa devina neaparat pilonii viitoarei perspective financiare. Aceasta strategie financiara post 2013 nu trebuie sa fie prejudiciata de strategia 2020
- Nu suntem de acord sa se redistribuie din fondurile de coeziune pentru atingerea strategiei UE 2020
- Pactul de stabilitate si crestere trebuie consolidat. Cazul Greciei ne arata ca trebuie sa consolidam politicile de coordonare"

"Pornind de la elementele agreate deja, Romania a pornit la translatarea la nivel national a obiectivelor cheie. Romania a decis crearea unui grup de lucru la nivel inalt. Valorile tintelor nationale Strategiei vor fi adoptate pe 29 aprilie pentru ca pe 3 mai delegatia Romaniei va avea discutii cu CE pentru a stabili obiectivele nationale. Tintele la nivel de UE nu pot fi automat si tintele nationale. Ele vor fi distribuite in functie de posibilitatile pe care le are fiecare stat."

"Obiectivul de alocare a 3% din PIB pentru cercetare-dezvoltare nu-l putem atinge si va trebui sa stabilim care este cel realizabil la nivel national. Daca pentru Guvern nu ar fi o problema sa aloce 1%, pentru sectorul privat sa aloce 2% va fi dificil. Si daca gasim resurse pentru 3%, ce infrastructura de cercetare avem? Este capabila cercetarea noastra sa aduca rezultate in timp util?"

Ciolos: criza ca oportunitate

Dacian Ciolos, Comisar European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala, a spus ca in trecut UE a incurajat mult concurenta dar probabil a lasat pe locul 2 solidaritatea.

"Dincolo de necesitatea ca atare a relansarii economiei acest lucru trebuie facut tinand cont de modelul social european. De multe ori in anumite sectoare economice lucram cu resurse economice limitate prin definitie. Aceasta relansare economica vine pe fondul schimbarilor climatice.

"Trebuie sa vedem in ce mod putem integra mai bine rezultatele cercetarii-dezvoltarii intr-o crestere mai eficienta. Strategia propusa de Comisie se bazeaza pe o crestere inteligenta, durabila si inclusiva. Aceasta criza poate fi si o oportunitate daca stim sa punem in valoare atuurile Uniunii Europene."

"Am dezvoltat mult piata comuna, va trebui sa imaginam in viitor mai multe instrumente la nivel comunitar, pentru a putea iesi din aceasta criza. Ma gandesc mai ales la o mai buna coordonare a politicilor economice europene - cheia strategiei Europa 2020. In perioada urmatoare CE va veni cu mai multe propuneri pentru Consiliu si Parlament. Mai ales pentru a asigura o mai buna coordonare a instrumentelor pentru relansare economica."

Instrumente comunitare si nationale

"Strategia 2020 este principalul instrument, este o abordare inovatoare, va trebui sa gasim modalitatea cea mai eficienta pentru a pune in valoare resursele bugetului comunitar dar si politicile nationale.  Este important sa reusim sa traducem aceste opbiective comunitare in obiective realiste la nivel national si sa creem cadrul comunitar. Va trebui sa asiguram o coordonare eficienta atat a instrumentelor comunitare cat si sa resurselor nationale."

"Din perspectiva Romaniei se discuta de cativa ani despre reforma institutiilor si unor sectoare, se inscrie foarte bine in strategia UE 2020. Ar putea evidentia si mai bine modul in care Romania facand reforme participa de fapt si la constructia europeana. Cred ca este elementul cel mai palpabil a prezentei Romaniei in spatiul comunitar."

"Romania va trebui sa ia in considerare si resursele agriculturii romanesti care pot fi valorificate. Modul in care agricultura va fi reformata va avea si un impact important la nivel social."

Liviu Voinea: Stam bine la consumul de resurse regenerabile

Liviu Voinea, de la Grupul pentru Economie Aplicata, a spus: "Stam bine in ceea ce priveste consumul de resurse regenerabile. 20% este discutabila sau trebuie gasite si alte solutii in cazul in care va creste." Voinea a mai spus ca, in privinta eficientei energetice, "Romania este inca in situatia de a consuma de 4 ori mai multa energie decat media UE pentru o unitate de PIB."

In legatura cu rata ocuparii, Voinea a spus ca, la 57,6% aceasta este foarte scazuta si obiectivul esential este "cresterea ocuparii in ansamblu si pe categorii defavorizate; categorii la care stam sensibil mai slab decat media europeana."

"Intre recomandarile pe care le emitem sunt nu doar cresterea cheltuielilor pentru cercetare dar si a eficientei, favorizarea dezvoltarii clusterelor in locul parcurilor industriale, crearea unui holding national in energie dar exclusiv cu producatorii de energie regenerabila, politici active de ocupare, flexibilizare, part-time, reducerea pensionarilor timpurii si stimulente financiare pentru angajati."

Stolojan: Cei care doresc sa trecem mai tarziu la euro vor fi fericiti pentru ca datorita Greciei vom trece mai tarziu la euro

Theodor Stolojan a spus ca in ultimele doua decenii "Romania a fost pusa intr-o situatie de vulnerabilitate deosebita din cauza gestionarii echilibrului extern."

"Romania a intrat in criza absolut dezarmata si din punct de vedere al politicii monetare si fiscale. De data aceasta depasirea vulnerabilitatii s-a facut prin mijloace care ne-au creat noi riscuri in viitor. De exemplu cresterea cu doar 1% a dobanzilor pe piata internationala inseamna azi peste 1 miliard de euro plati suplimentare de dobanzi. Poate exista riscul acumularii de pierderi in intregul sector bancar."

"Spre deosebire de deceniul precedent Romania nu are alta sansa decat de a face ceea ce trebuie, reformele care sa duca la competitivitate. Cine crede ca mai putem s-o sucim cu cursul, cu dobanzile, sunt idei care ne conduc din nou in materializarea celor doua riscuri."

"Romania nu mai are timp pentru a taragana reformele esentiale. Ce vrem sa facem cu nivelul resurselor fiscale? Romania este la 30-31% in PIB. Media in UE ajunge si la 38-39%. Trebuie sa facem o otiune: vrem sa avem un grad de fiscalitate redus? atunci trebuie sa regandim toata partea sectorului public. Nu putem sa ne comparam cu cei care au 38-39%. Cei care vor sa aloce 30-32% din PIB trebuie sa inteleaga ca populatia trebuie sa contribuie mai mult la finantarea unor bunuri "

"Romania niciodata nu-i pregatita pentru nimic. Niciodata nu vom fi pregatiti pentru euro daca nu ne propunem la nivel de politici si de cetatenti trecerea la euro. Sigur, sunt avantaje, sunt riscuri. Euro inseamna disciplinare, inseamna concentrarea pe lucrurile reale productivitate si competitivitate. Cei care doresc sa trecem mai tarziu la euro vor fi fericiti pentru ca datorita Greciei vom trece mai tarziu la euro. Perspectivele de judecare a trecerii la euro s-au schimbat, daca Romania nu va dovedi ca are capacitatea de a indeplini criteriile pe termen mediu nu vom trece la euro."

Daniel Daianu: Daca am reusi sa absorbim 60-70% din fondurile structurale ar insemna 3-4% din PIB

"Am vazut o idee legata de Fondul national de investitii. Sa nu ne imbatam cu apa rece. Constituirea unui astfel de fond pe baza participatiilor minoritare ale Guvernului inseamna sa iei din cash-flowul bugetului public. Fondul de investitii al Romaniei pe care nu stim sa-l utilizam sunt fondurile europene.
UE nu are o structura monolitica, nici institutionala nici in ceea ce priveste politcile. Avem tari in UE care sunt foarte sociale si foarte productiviste."

Ministrul Mihai Seitan a spus: "Avem un pachet intreg de legi care ar trebui revizuit si societatea civila si politicienii ar trebui sa conlucreze fiindca suntem foarte departe de tarile europene privind flexibilitatea raporturilor de munca."

In legatura cu sistemul de asistenta sociala, Seitan a spus: "Am ajuns sa avem unul din cele mai generoase, ineficiente sisteme din Europa. Avem peste 12 milioane de indemnizatii -om intr-o luna. Sunt 5-6 milioane de oameni care profita de astfel de sprijin. Am ajuns sa creem un sistem pervers care incurajeaza nemunca, este o parere. Sunt persoane care castiga 3-5 mii de RON stand acasa. Cum oare crestem ocuparea intr-o tara daca prin alte mijloace incurajam nemunca? Una din problemele esentiale pe care le-am pus in vedere este sa dezbatem o noua conduita sociala. Sa nu mai fie asa de faramitat. Problema acestor drepturi universale pe care noi le acordam."

Analistul Cristian Ghinea a spus: "In perioada de boom economic, Romania a avut mai putini oameni care au muncit. Intre 2000 si 2008 rata de ocupare a scazut cu 2,5% pe an. Rata de ocupare nu cuprinde si oamenii care muncesc pentru subzistenta in agricultura. Avem 30% din populatie care lucreaza in agricultura, dublu fata de urmatoarea clasata, Polonia. Avem privilegiul de a avea un Comisar din Romania si care este constient de aceste probleme. Avem o agricultura fracturata: agricultura de subzistenta si avem cateva mii de ferme foarte mari. Am avut si o politica proasta de incurajare a producatorilor foarte mari
Nu avem nimic cu ei, este foarte bine, nu au efecte de antrenare sociala. Angajeaza foarte putini oameni spre diferenta de agricultura medie ca de exemplu in Polonia, spre care tinde si UE."

"Suntem in anul in care se pun bazele acestei Politici agricole comune. Suntem privilegiati pentru ca avem destul de multe fonduri pentru dezvoltare rurala. Aceasta vine odata cu reforma bugetului comunitar. In acestea Romania trebuie sa fie foarte activa."

Ioana Morovan

[HotNews.ro, EurActiv.ro]

Articole legate de acelasi subiect
VIDEO&TEXT Previziunile economice de iarna ale Comisiei Europene: crestere economica in toate tarile UE, pentru prima data in opt ani | 5 Februarie 2015
S&P ar putea cobori ratingul de investitii al Rusiei la categoria "junk" in urmatoarele 90 de zile | 24 Decembrie 2014
Emerging Europe Monitor: PIB-ul Romaniei va creste in ritm accelerat in urmatorii 2 ani, depasind tarile din Europa emergenta | 27 Noiembrie 2014
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut