Fonduri UE 2014-2020 - uelive.ro
Sectiuni principale
EurActiv Policy Briefings
Achizitii publice
Alegeri europarlamentare 2014
InfoSociety
Jobs
Guvernare europeana
Concurenta/Finantare UE
Sanatate
Cetatean UE
Romania in
Parlamentul European
Mediu & Energie
Uniunea Europeana
pe scurt
Politici regionale
Dezvoltare Durabila
Extindere UE
Educatie & Cariera
Turism, mobilitate
EurActiv.PR
EurTop
Info_Culture
euROpeanul
Mass-Media
ActivLeader
InterActiv
EurSondaj
Club Obelix - fun download
Continut
Analize
Dosare (LinksDossiers)
Interviuri
Stiri
Sumare
Comentarii
Utile
Arhiva
Ghid Actori Europeni
Agenda Evenimente
Disable Fly-out



RSS
RSS general
RSS EurActiv Policy Briefings
RSS Achizitii publice
RSS Alegeri europarlamentare 2014
RSS InfoSociety
RSS Jobs
RSS Guvernare europeana
RSS Concurenta/Finantare UE
RSS Sanatate
RSS Cetatean UE
RSS Romania in Parlamentul European
RSS Mediu & Energie
RSS Uniunea Europeana pe scurt
RSS Politici regionale
RSS Dezvoltare Durabila
RSS Extindere UE
RSS Educatie & Cariera
RSS Turism, mobilitate
RSS EurActiv.PR
RSS Info_Culture
RSS euROpeanul
RSS Mass-Media
RSS ActivLeader
RSS InterActiv
RSS EurSondaj
RSS Club Obelix - fun download
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Se incarca...
Home > Guvernare europeana > Transparenta > Premiera: Comisia da o nota mai proasta Romaniei decat Bulgariei, la Justitie

Premiera: Comisia da o nota mai proasta Romaniei decat Bulgariei, la Justitie

Publicat: 12 Februarie 2009 @ 13:18

Download fisiere:

     Raportul din 12 februarie (.pdf - RO)

In rapoartele bianuale paralele publicate astazi la Bruxelles de Comisia Europeana pe tema justitiei din Romania si Bulgaria, vecinii de la Sud de Dunare par sa primeasca un tratament mai bland. Romaniei i se reproseaza in primul rand legaturile stranse intre mediul judiciar si cel politic si ca a incetinit pasul reformei.

In prezentarea rapoartelor, oficialii europeni au sintetizat ca Bulgaria are inca probleme cu crima organizata, in timp ce in Romania au fost identificate ca problematice zonele luptei anticoruptie si reformei justitiei.

Purtatorii de cuvant ai Comsiei au subliniat ca rapoartele de astazi sunt partiale si evalueaza doar cateva sarcini foarte concrete date anul trecut. De asemenea, ei au aratat ca inca nu se pune problema inghetarii de fonduri in urma acestor rapoarte.

"Evaluam progresul in cele sase obiective in cazul Bulgariei - patru, in cazul Romaniei-  in domeniul Justitiei. [...] Problema fondurilor nu se pune acum. In vara vom avea un raport complet" a spus purtatorul de cuvant al CE, Johannes Laitenberger.

Pe de alta parte, "Rapoartele de astazi nu se refera la inghetarea fondurilor. Dar un progres in domeniul juridic poate sa ajute si in domeniul fondurilor."

Nu vorbim de un concurs [intre Romania si Bulgaria]. Luati fiecare raport separat. Nu e un concurs cu doua echipe si nu putem spune ca una dintre cele doua a avut un start mai bun si cealalta incearca sa o prinda din urma," a mai spus Laitenberger.

Ce spune raportul?

Raportul mentioneaza ca ritmul progreselor nu a fost mentinut si sugereaza ca autoritatile romane sa se reincadreze pe linia dinamica a reformarii sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei.

Cu toate ca au fost cateva semnale pozitive in reforma judiciara, rezultatele sunt dificil de demonstrat. Guvernul a finalizat proiectul de modificare a proiectului existent de Cod civil, un proiect de Cod penal si proiectele de Coduri de procedura penala si de procedura civila, insa acestea nu au fost inca adoptate. Intentiile Consiliului Superior al Magistraturii de a accepta sa isi asume intr-o mai mare masura reforma sistemului de justitie sunt incurajatoare, dar acestea trebuie transpuse in fapte. In plus, sunt asteptate in continuare imbunatatiri in domenii care privesc: accesul la jurisprudenta si unificarea acesteia, o mai mare raspundere a magistratilor, resursele umane si gestionarea sistemului judiciar.

Agentia Nationala de Integritate si-a constituit un istoric operational de cazuri, care trebuie mentinut. ANI va trebui sa demonstreze ca este capabila sa isi extinda anchetele fara interferente exterioare si beneficiind de cooperarea deplina a altor autoritati de stat.

Parlamentul ca piedica

Directia Nationala Anticoruptie (DNA) a continuat sa inregistreze un parcurs pozitiv si stabil de instrumentare a cazurilor de coruptie la nivel inalt. Pe de alta parte, anchetarea anumitor cazuri de coruptie la nivel inalt este in continuare blocata de Parlamentul roman. In plus, stabilitatea cadrului anticoruptie din Romania a intampinat mai multe dificultati majore, prin initiativa Parlamentului de a modifica procedura de numire a procurorilor-sefi si prin incercarile repetate ale acestuia de modificare a Codul de procedura penala, in scopul de a restrange in mod grav competentele organelor de urmarile penala.

Ce urmeaza?

Comisia arata ca este important ca autoritatile romane sa se reincadreze pe linia dinamica a reformarii sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei, astfel incat sa contrabalanseze regresele din ultimele luni. Aceasta inseamna, in special, adoptarea codurilor necesare pentru a moderniza sistemul juridic si pentru a demonstra – prin instrumentarea rapida a cazurilor de coruptie la nivel inalt – ca sistemul juridic este capabil sa puna in aplicare legile intr-un mod independent si eficient.

Urmatoarea evaluare a progreselor care va fi efectuata de Comisie in vara anului 2009 va arata masura in care Romania a fost capabila sa remedieze deficientele din cadrul reformei sistemului judiciar si sa obtina rezultate convingatoare si concrete in lupta impotriva coruptiei.

Romania trebuie sa demonstreze existenta unui sistem judiciar stabil si care sa functioneze autonom, capabil sa incerce sa sanctioneze cazurile de coruptie si sa mentina statul de drept.

Cele patru obiective de referinta stabilite pentru Romania

In cadrul Mecanismului de cooperare si verificare au fost stabilite pentru Romania urmatoarele obiective de referinta:

1. Asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea si monitorizarea impactului noilor coduri de procedura civila si de procedura penala.
2. Instituirea, dupa cum a fost prevazut, a unei agentii de integritate cu responsabilitati legate de verificarea averii, a incompatibilitatilor si a potentialelor conflicte de interese, care sa emita hotarari cu caracter obligatoriu pe baza carora sa se poata aplica sanctiuni disuasive.
3. Pe baza progreselor inregistrate pana in prezent, continuarea realizarii unor anchete profesionale si impartiale in cazul sesizarilor de coruptie la nivel inalt.
4. Adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si lupta impotriva coruptiei, in special in administratia locala.

Reactii pe marginea raportului intermediar al CE:

Adina Valean, europarlamentar ALDE: Romania o tara fara de lege

- Raportul pe justitie prezentat azi de Comisie reprezinta o noua palma pe obrazul Romaniei, palma de care se fac vinovate toate institutiile care ar trebui sa contribuie prin fisa postului la reformarea sistemului de justitie in Romania. In plus este o palma pe obrazul Presedintiei pentru ca in ultimii patru ani presedintele a fost cel care si-a asumat reforma justitiei, in primul rand prin plasarea la conducerea tuturor institutiilor din sistem a persoanelor pe care le-a creditat in fata tarii ca fiind capabile sa rezolve problema coruptiei si reforma sistemului judiciar (incepand cu Monica Macovei si terminand cu ministrul Predoiu despre care ne-a asigurat ca a avut o activitate atat de buna incat se bucura de sprijinul si aprecierea Bruxelles-ului).

- Dincolo de incapacitatile Parlamentului de a adopta sistemul de coduri sau de a rezolva problema imunitatilor, adevaratul esec consemnat de raport este cel al reformei in ansamblu a sistemului. Nu avem suficienti oameni, nu sunt suficient de bine pregatiti, nu avem management de calitate, nu avem proceduri rapide... intr-un cuvant Romania este o tara in care sistemul judiciar nu asigura domnia legii".

Declaratia europarlamentarilor PSD

- Raportul, desi nu doreste a exprima analiza politica a Comisiei Europene, nu constituie nici o evaluare a faptelor, ci o incercare a expertilor CE de a-si apara - este drept, intr-un limbaj mult diluat si mai prudent - evaluarile din raportul anterior.  
- Sub cuvant ca sunt consemnate faptele, expertii sugereaza si evaluarea vinovatiilor. Din moment ce vina este indreptata spre Parlament iar meritele sunt puse in contul Parchetului, atentia e dirijata intr-o directie gresita, favorizandu-se nu lupta impotriva coruptiei, ci politizarea acesteia, spre satisfactia si protectia adevaratilor corupti si corupatori. Un mecanism de verificare care permite asemenea derapaje nu e un mecanism bun si, de aceea, el trebuie amendat. 
- Ca parlamentari europeni, vom colabora cu executivul comunitar pentru a evita decredibilizarea si delegitimarea ei precum si pentru a pune in miscare acele proceduri care sa duca la combaterea reala a coruptiei in Romania. In acest sens, ca o masura minimala, cerem ca responsabilitatea coordonarii actiunilor de verificare a progreselor in domeniul justitiei sa fie data Directiei Generale Justitie, Libertate si Securitate a CE si scoasa de sub coordonarea Secretariatului General al Comisiei (SG).
- Fara a pune inca in discutie buna credinta a SG, credem ca, pentru moment, principala sa preocupare e cea de a-si apara concluziile anterioare. Ramane de stabilit daca nu cumva prima sa teama e aceea de a nu-i deranja pe corupatorii din afara Romaniei care, dupa ce au exportat in Romania coruptie, incearca, in conditiile crizei mondiale, sa exporte somaj. 

Roberta Anastase, presedintele Camerei Deputatilor:

- Este foarte important de punctat faptul ca raportul se refera la perioada iunie 2008- ianuarie 2009, deci acopera activitatea fostului Parlament. Din acest punct de vedere, este important pentru noi toti sa punctam ca noul Parlament si-a asumat inca de la inceput sa-si joace rolul conferit de Constitutie, acela de a fi factor legislativ si nu de a se substitui justitiei.
- Raportul mentioneaza blocarea de catre Parlament a unor investigatii in cazuri de coruptie la nivel inalt, de aceea noul Parlament a facut cateva progrese importante in ceea ce priveste aceasta tema.
- Imi doresc, ca, pe viitor, Parlamentul sa nu mai blocheze anchetele procurorilor si sper ca in cazul Nastase votul parlamentarilor va fi favorabil inceperii urmaririi penale.
- Nu mai departe de ieri, Biroul Permanent al Camerei Deputatilor a decis sa inainteze plenului solicitarea procurorului general in ceea ce priveste cazul Adrian Nastase. Sunt convinsa ca, in contextul solicitarilor si facute de domnul Adrian Nastase, Parlamentul, in plenul sau, va da un aviz favorabil acestui caz in sensul in care Parlamentul sa incuviinteze inceperea urmarii penale in cazul domnului Adrian Nastase

Mircea Geoana, presedintele Senatului:

- In ceea ce priveste dosarele de mare coruptie din Parlament, subiectul este eliminat, nu mai exista un obstacol al Parlamentului Romaniei pe acest subiect. (...)
- Cred ca ceea ce poate fi spus mai clar e faptul ca justitia din Romania nu se rezuma la cateva dosare ale politicienilor si se refera la reformele extrem de intarziate din domeniul justitiei aplicate, pentru cetateni, si cred ca aceasta este obligatia Guvernului si a ministerului Justitiei de a arata progres nu doar pe ceea ce indica CE ca este important ci si pentru cetateanul roman.
- In acest moment este un grad de insatisfactie semnificativa in opinia publica romaneasca fata de calitatea, viteza si transparenta justitiei din Romania. Este multa treaba de facut, raportul nu face decat sa prelungeasca preocuparile CE, dar cred ca si preocuparile noastre romanesti sunt si mai profunde decat cele pe care Raportul le-a mentionat.

Sursa: CE, ALDE, PSE, HotNews.ro

Articole legate de acelasi subiect
Klaus Iohannis: Domnul Juncker m-a asigurat de tot sprijinul pentru intrarea in spatiul Schengen | 15 Ianuarie 2015
Anul 2014 la Casa Alba, suprins in fotografii | 4 Ianuarie 2015
VIDEO&TEXT Juncker: 23 de noi initiative legislative in 2015/ Vicepresedintele CE, Frans Timmermans: Multe initiative - modificate sau retrase dupa consultarea Parlamentului | 16 Decembrie 2014
Cele mai citite articole
EurActor
Membrii EurActor
Parteneri de continut